Ekstra Bladet satser på avisautomater

MediaWatch

Med 200 spritnye avisautomater har Ekstra Bladet lanceret en millionsatsning, der skal gøre avisen tilgængelig uden for kioskmarkedet. Via de nye automater, der er udviklet i samarbejde med elektronikvirksomheden Logos A/S, kan kunden for løssalgsprisen på hhv. 12 og 14 kr. trække en avis med sit Dankort. Automaterne blev i første omgang sat op i Storkøbenhavn i juli 2006, hvor de allerførste blev monteret ved supermarkedet Inco i Kødbyen i København, ved Kontor 1 kontorforsyning i Glostrup og ved Politiskolen i Brøndby. Ifølge Mediawatch' oplysninger er der samlet tale om en investering på et encifret millionbeløb. Markedschef i Ekstra Bladets bladsalg Søren Jensen siger til Mediawatch, at der er tale om en betydelig investering, der skal ses som et supplementet til kiosk- og supermarkedssalget. "Ekstra Bladet er jo næsten en 100 procent løssalgsavis, og derfor er distributionen afgørende for, at vi kan sælge aviser. Vores kriterie er, at der er en købsparat kundestrøm. Vi har f.eks. lavet aftaler med parkeringshuse, hvor der er en trafik på 600 biler i døgnet. Der har vi jo aldrig haft muligheder for at sælge aviser før. Så automaterne giver helt nye udsalgsmuligheder," siger han. Han er ikke meget for at nævne tal på, hvor mange aviser, der er solgt via automaterne, der er sat op rundt om i landet i perioden juli til oktober sidste år. "Vi har automater der måske sælger nul på et døgn og andre, der sælger 10. Vi har ikke noget salgsmæssigt mål på helt kort sigt. Vi ser det som et supplement til forhandlernettet, der giver os helt nye muligheder og ikke generer det etablerede salg i kiosker og supermarkeder. Der er en omkostning til drift, men vi ser det som en investering i fremtiden, og vi forventer at blive de første på et marked, der vil udvikle sig ret kraftigt i de kommende år," fortæller Søren Jensen. Automaterne er koblet op med GSM-mobilnettet, så der findes stort set ikke de steder i landet, hvor de ikke kan sættes op, fortæller markedschefen. Det er elektronikvirksomheden Logos A/S, der har udviklet automaterne i samarbejde med Ekstra Bladet. Automaterne har kun mulighed for betaling med Dankort, og det er af hensyn til risikoen for tyveri, fortæller Søren Jensen. Da der er ikke er penge i automaterne er der ingen grundt til at bryde ind i dem. Samtidig har det den fordel, at der ikke er behov for personale til at køre rundt og indsamle pengene og indsætte returpenge. "Der er flere end 3,5 mio. danskere med Dankort, så det giver en klar betalingsløsning. Det kunne være en fordel med både møntindkast og Dankort-betaling, men så skulle vi rundt og samle mønter ind og sætte dem i banken," siger han. Søren Jensen udelukker ikke, at der kommer flere automater op. Men foreløbig har satsningen en evalueringsperiode på 24 måneder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også