Bureauer ser frem til flere tv-data

MediaWatch

Mediabureauer ser frem til tal fra det nye tv-metersystem, men det er især mere traditionelle tv-data, de synes, de har manglet. Tv-selskaberne har for tredje gang valgt TNS Gallup som leverandør af tv-metersystemet. TNS Gallup har drevet tv-meter-systemet siden starten i 1992 og er udvalgt til at forsyne tv-selskaberne med seertal frem til udgangen af 2012. Den 1. januar 2008 bliver tv-metersystemet, som et led i den nye kontrakt, opgraderet med ny teknologi, så det kan holde trit med den rivende udvikling på tv-markedet og de forhold, som digitaliseringen fører med sig. Ifølge Gallup bliver det formentlig første gang, at en tv-meter måling integrerer internetforbrug. "Tv-mediet er allerede det bedst dokumenterede medie i Danmark, og det skal det fortsætte med at være. Det kræver videreudvikling af systemet til en fremtid med flere digitale kanaler og tjenester," siger TV 2s analyse- og mediedirektør, Majbritt Krogh, på vegne af tv-selskaberne bag tv-meter samarbejdet. Mediemarkedet noterer sig, at Gallup vil måle tv-forbruget på andre platforme end selve tv-apparatet, hvilket betragtes som en væsentlig nyhed, og at der introduceres måling af sening udenfor hjemmets fire vægge. "Det har altid været et grundlæggende problem med systemet, at sening på offentlige pladser ikke er medtaget, for specielt sportsbegivenheder ses også andre steder end i hjemmet, og seningen af disse begivenheder må derfor formodes at have været undervurderede," siger TV Director Finn Kristensen, Mediacom, til MediaWatch. Ingen mediabureauer har været hørt i forbindelse med udviklingen af den nye tv-meteraftale, så vidt MediaWatch erfarer, men Mediacom er nu ganske godt tilfreds med aftalen. "Det kunne dog være godt, hvis der blev åbnet op for målinger på andre stationer, end kun de faste medlemmer, da vi har observeret en stigende tendens til sening blandt de ikke-permanente medlemmer af tv-meter systemet," siger Finn Kristensen, men erkender at det forhold formentlig kun kan løses af tv-stationerne - ikke Gallup. MTV er blandt de ikke-permanente medlemmer. Mindshare vurderer, at den overordnede femårsplan er udmærket. Der sker meget på mediemarkedet, men det vigtigste er, at Gallup tager fat på at afdække tidsforskudt sening. "Selv havde jeg dog håbet på en mere tværmediel løsning. Dvs. et panel, hvor man f.eks. måler internet, mobil, radio og tv," siger Nino Cardell, Broadcast Director, Mindshare. Gallups direktør Keld Nielsen foreslår, at næste skridt kunne være at måle radioforbruget sammen med seer- og internettet. De vigtigste nyskabelser i det nye tv-metersystem er: - Den nye kontrakt sikrer fortsat pålidelige seertal ved at følge med udviklingen inden for tv-teknologi, bl.a. inden for harddiskoptagere og andet digitalt udstyr. - Det nye målesystem sikrer seertal, selv om seerne bruger interaktive applikationer som f.eks. programguides. - Det nye målesystem forberedes til måling af tv-sening uden for hjemmet, som f.eks. mobil-tv, hvis TNS Gallup og tv-stationerne vælger at undersøge det. - Nyt er, at TNS Gallup også vil måle internetbrug sammen med seertallene. Gallups internetmålinger skal ikke ses som en konkurrent til Gemius, der officielt måler internetforbruget. Gallup vil levere data udelukkende om tv-stationernes internetforbrug. Man kan ikke få trafiktal fra andre sites.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også