Måske konkurrence på nyhedsleverance

MediaWatch

Selskabet bag nyhedsfeedet Radionyhederne tror ikke, TV 2 vil interessere sig for deres nicheforretning. TV 2 har ved flere lejlighed gjort klart, at man vil lancere et nyhedsbureau, hvis kundeunderlaget synes at være til stede. Med TV 2 Radios lancering på torsdag får TV 2 endnu et potentielt produkt på hylderne, nemlig et nyhedsfeed som lyd. Det produkt findes allerede i form af nyhedsfeedet "Radionyhederne", der har udgjort et nyhedsmonopolbrud i en årrække. Det servicerer i dag et større antal radiostationer med et nationalt og internationalt nyhedsfeed, der kan hentes ind i programfladen. Størst distribution af dette feed sker via Radio100 FM, der når over én million lyttere om ugen. Direktøren for Radionet, der udbyder Radionyhederne, er nu ikke bekymret selv, om han forventer konkurrence på alle fronter i forbindelse med TV2 Radios entré. "Det gør bestemt ikke noget, et kommercielt marked arter sig bedst i konkurrence. Men jeg tror nu ikke, TV 2 Radio vil tilbyde nyhedsfeeds til vore eller andre kunder. Dertil er markedet og pengene for små. Endvidere vil TV 2 Radios nyheder have behov for egen promovering og branding, hvilket de konkurrerende radioer næppe vil give dem," siger direktør Kent Kordt, Radionet, til MediaWatch. Radiostationerne abonnerer i dag på et generisk nyhedsfeed, og prisen er baseret på den enkelte radiostations lyttertal. Nyhedsfeedet hentes automatisk ind i fladen, når det passer radioen. Den enkelte station følger nyhedsudviklingen i et særligt program, "Newsjoiner", hvor alle historier, teasere, varslinger, og informationer om hvilke historier redaktionerne arbejder på, kan følges. Rundt i landet er der variation i afviklingen, nogle bruger Radionyhedernes intro, andre har deres egen nyhedsjingle, og andre radioer indsætter egne lokale nyheder først efterfulgt af nationale/internationale. Radionyhederne leveres af selskabet Radionet, der er leverandør af diverse produkter indenfor programvirksomhed og broadcast løsninger tilpasset lokale behov.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også