Samme tv over hele kloden

MediaWatch

Når en dansker tænder for tv'et, kommer der nogenlunde det samme frem på skærmen, som når en sydafrikaner vælger at slappe af foran skærmen. Tv-seere verden over bliver i stadig større grad præsenteret for den samme sendeflade. Den industri, der lever af at lave skabeloner til tv-programmer, har nemlig aldrig været større, skriver epn.dk. Hvis en program idé går rent ind hos seerne et sted, så kan der sikkert også tjenes penge på det andre steder, er tankegangen. Lektor på Institut for Informations- og medievidenskab på Aarhus Universitet, Hanne Bruun, der forsker i underholdnings-tv, siger, at man ikke kan tage patent på en idé. Derfor tjener tv-selskaberne typisk pengene på at sælge en såkaldt bibel, som fortæller alt om, hvordan programmet skal laves, hvor værten skal stå, og hvordan lyset skal sættes, siger hun.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også