OMD: Annoncører presses væk fra tv

MediaWatch

OMD har hårde ord til tv-selskaberne efter prisstigninger på 8-10 procent, men det skal tv-mediet tage ganske roligt, lyder vurdering. Tv-selskaberne ønsker højere priser for noget, der i bedste fald er et uændret produkt, skriver bureauet som led i den traditionelle strategiske dans op til årsaftaleforhandlingerne. Mediabureauet OMD regner sig frem til, at annoncørerne i målgruppen 21-50 år vil opleve en gennemsnitlig prisstigning på 8,4 procent på Viasat-kanalerne. Det skal sammenholdes med en gennemsnitlig stigning på 8-9 procent på TV 2 og 11,8 procent på SBS TV. Annoncørerne vil som udgangspunkt skulle investere 8-10 procent mere på deres kampagner i 2007, sammenholdt med 2006, for at opnå den samme effekt, og derfor tror bureauet, at interessen for øvrige mediegrupper vil være stigende - herunder dagblade, radio samt ikke mindst internettet. OMD noterer med tilfredshed, at Viasat er mere beskedne end konkurrenterne, når det gælder prisstigninger, men alligevel lyder der hårde ord til tv-selskabet fra OMD. Man er uimponeret over, at Viasat-kanalerne for syvende år i træk oplever et fald i den kommercielle seerandel, målt i personer 15-50 år. Tv-markedets prisudspil er blot et udtryk for simpelt udbud og efterspørgsel på et ureguleret marked, lyder konklusionen fra kommerciel medieanalytiker Ole Enggaard overfor MediaWatch. Udover at tv justerer for stor efterspørgsel, hæfter han ved flere andre forhold. Det er svært for annoncørerne at erstatte tv med andre mediegrupper, fordi tv kan tilbyde en høj dækning med billede og lyd på relativ kort tid. "Dagblade og internet er udsat for kraftig fragmentering, men tv-markedet trods alt er relativt stabilt med tre store udbydere og få nichekanaler. Det er faktisk blevet dyrere at opnå dækning via dagblade og internet-annoncering," siger Ole Enggaard, der samtidig henviser til, at prisen for tv-annoncering i Danmark stadig er lavere i forhold til de øvrige nordiske lande, selv hvis priserne sammenholdes med BNP pr. indbygger. Han peger også på et nyere markedsforhold, nemlig at tv-stationerne i dag er langt mindre afhængige af annonceindtægterne. Abonnementsindtægterne for MTG og SBS er estimeret 50 procent af samlede indtægter, mens TV 2 abonnementsandel er noget lavere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også