Mediabureauerne er uenige om TV 2 News

MediaWatch

Få har set TV 2 News, hvilket kunne skyldes manglende seermåling på arbejdspladser, men bureauerne fortolker det forskelligt. TV 2 News bliver i gennemsnit set af en procent af befolkningen hver dag og er blevet set i mindst fem minutter af 5,4 procent af befolkningen siden premieredagen. Kanalens share er 0,2 procent. "Ganske som ventet har TV 2 News ikke just sparket døren ind hos danskerne," siger Trading Director Claes Bragaard, OMD, som tror, at Ønskekanalen på TDC, hvor TV2 News også ligger, men som ikke måles, bidrager med lidt flere seere, så det er ca. seks procent, der har brugt kanalen i mindst fem minutter. Til sammenligning havde 18,4 procent af danskernes set mindst fem minutter sammenhængende på TV 2 Film efter en uge, da den blev lanceret. "Der er ingen tvivl om, at News kommer dårligere fra start end tidligere lanceringer, som TV 2 Charlie og Film. Der er tale om et helt nyt tv-koncept, som danskerne først skal vende sig til. Samtidig er kvaliteten på kanalen ikke i top, og der er rigtig mange gentagelser, som næppe virker fremmende for danskernes seerlyst," siger han til Mediawatch. Han hæfter sig også ved, at TV 2 News formentlig har et lille handicap i, at meget af seningen foregår på arbejdspladser dagen igennem, som ikke registreres af Gallups tv-meter. Mindshare er skuffede og hæfter sig ved den flade seerandel i de første dage af kanalens levetid. Man undrer sig lidt ironisk over, at en vejrudsigt var mere populær end nyhederne, da den blev set af 20.000 seere. "Det må være skuffende for TV 2, at dette stykke tv-historie ikke kunne ramme flere fra dag ét," skiver MindShare. Carats Mikael Ostenfeld synes, TV 2 News skal have lidt tid, før man drager de store konklusioner. En premiereuge i december er næppe en særlig sikker pejling. "Man skal ikke bedømme en kanal i denne genre på share, men på daglig og ugentlig dækning, og her er den kommet ganske pænt fra start i den første uge," siger Mikael Ostenfeld. Hos Carat tilføjer man, at kanalen ikke skal sælge reklametid, så seertallene er mere et spørgsmål om prestige og på sigt om image og loyalitet i distributionsledet. Mediabroker udarbejdede før premieren en mini-prognose af TV 2 News' seerpotentiale. Man vurderede, at TV 2 News havde en penetration på 42 procent ved lanceringen. Den vil øges til 50 procent ultimo 2007. Nyhedskanaler ses ikke i mange timer, med mindre verden brænder på, og har derfor per definition lav share. Mediabroker spåede da også, at TV 2 News ville holde en lave share. På ugentlig nettodækning udtrykte bureauet lave forventninger, hvilket var baseret på den lave penetration. Mediabroker mente, at kanalen ville starte på 10 procent i ugentlig dækning – men stigende til 20 procent i slutningen af 2007. Mikkel Christian Larsen, Tv og Research Director, erkender, at TV 2 News' ugentlige dækning har lagt ud noget under Mediabrokers forventninger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også