SBS-direktør må forklare offensivt prisudspil

MediaWatch

SBS læner sig op af engelske forhold og søger at tilkæmpe sig samme råderum som TV 2, forklarer direktør. I SBS' nyeste prisudspil for 2007 ligger der prisstigninger på 7-11 procent, afhængig af hvem der fortolker tallene. Det rummer også en mulighed for, at SBS kan hæve priserne med tre procent i situationer, hvor der er udsolgt. Også når fristen for månedsbookinger er overskredet. Den kombination var et nummer for aggressivt for flere aktører på annoncemarkedet.. SBS-direktør Henrik Ravn var mandag eftermiddag nødsaget til at rykke ud med nogle uddybende forklaringer på de nye pristiltag. Han siger til Markedsføring, at set fra SBS' synspunkt er den foreslåede struktur en mere fair prissætning i måneder, hvor markedet er ekstraordinært højt. Han peger på, at TV 2 måned for måned kan regulere priser, mens SBS TV kun har den mulighed én gang om året. Henrik Ravn henviser også til, at tv-stationer i England tømmer blokkene og udbyder tiden på ny, når efterspørgslen er meget høj. Ravn forklarer, at SBS i november havde den højeste efterspørgsel nogensinde, men at det ikke ville have udløst de bebudede, men kritiserede tre procent stigninger, trods hårdt pres på reklameblokkene. "Vi havde indregnet høj efterspørgsel, og derfor ville der i den situation ikke have været efterreguleret. Desuden vil en efterregulering blive meddelt hurtigt. Når vi modtager bookninger fra mediabureauer, sker det typisk i løbet af en dag, og hvis vi kan se, at efterspørgslen er ekstraordinær stor, så vil vi meddele det inden for 48 timer. Og vi melder ikke udsolgt, hvis der ikke er udsolgt. I så fald ville vi miste omsætning," lyder direktørens uddybende argumenter overfor Markedsføring.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også