DAF vil bede medlemmer overveje tv i 2007

MediaWatch

Annoncemarkedet er ikke uvant med, at tv-selskaberne serverer prisstigninger, men SBS' udspil for 2007 har alligevel vakt furore. "Jeg vurderer, at SBS-udspillet indebærer prisstigninger på 10-11 procent," siger TV Director Mikael Ostenfeld, Carat, til Markedsføring. SBS TV oplyser til MediaWatch, at den samlede gennemsnitlige prisstigning i 2007 er på 7,2 procent. Udover prisstigningen indfører SBS et nyt princip, som ikke vækker jubel. SBS vil hæve priserne med tre procent i de situationer, hvor der viser sig at være udsolgt, når fristen for måneds-bookinger er overstået. En annoncør kan opleve, at man har booket en kampagne, men efterfølgende får at vide, at man skal betale tre procent mere, fordi mange andre også har booket. Hvis SBS' seertal falder, så kan der opstå udsolgt, og så kan SBS hæve priserne, selvom varen ikke er forbedret, noterer Carat sig. "Jeg har svært ved at se, at man som annoncør kan leve med det princip," siger Mikael Ostenfeld. "Det nye tillæg på maksimalt tre procent, som kan anvendes efter deadline på månedsbooking, vil kun blive anvendt i de situationer, hvor der er en markant overefterspørgsel på markedet," oplyser SBS til MediaWatch, og henviser til, at tv-markedet i 2-3 år har haft vækstprocenter på tv-reklame på over 15 procent i udvalgte måneder. Formanden for Dansk Annoncørforening, Lasse Altmann, har endnu ikke selv set udspillet, men siger: "Men er det rigtigt, som jeg får det refereret her, så er jeg dybt skeptisk og vil fraråde det. En aftale må være en aftale, og hvis SBS virkelig vil handle på den måde, så vil jeg ikke udelukke, at vi i foreningen vil opfordre vores medlemmer til at tænke sig godt om, før de handler med SBS," siger Lasse Altmann til Markedsføring. Prisstigningen består af dels varierende stigninger i grundpriserne på målgrupper og dels af en reduktion af sæsonfradragene. SBS har dog også indført en ny mulighed for rabat, hvis man for en måned booker 85-100 procent af det forventede i henhold til årsaftalerne. Viasat har lagt sig lidt under TV 2s udspil. Her vurderer Mikael Ostenfeld, at den gennemsnitlige prisstigning bliver omkring 7,5 procent. Lasse Altmann finder generelt prisstigningerne i markedet voldsomme, men samtidig slår han koldt vand i blodet. "Skulle de vise sig at være virkelige, så er der kun en ting at gøre – nemlig at man sætter sig sammen med sit mediabureau og overvejer, om man får valuta for pengene eller, om der er bedre alternativer," siger Lasse Altmann.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også