Lav penetration rammer TV 2 News hårdt

MediaWatch

Kun 450.000 seere vil regelmæssigt anvende TV 2 News i kanalens første levetid, spår mediabureau i mini-prognose. Mediabroker har taget de kommercielle briller på og har for MediaWatch udarbejdet en mini-prognose af TV 2 News’ seerpotentiale; baseret på viden om seervaner, historik, og de kriterier som mediabureauer måler tv-markedet på, i dette tilfælde de 21-50 årige. De 21-50 årige er dog også TV 2 News’ erklærede målgruppe. Mediabroker vurderer, at TV 2 News kan regne med en penetration på 42 procent ved lanceringen. Den øges til 50 procent ultimo 2007. Bureauet spår som de fleste andre, at nyhedskanalen vil holde en lavere share. Det menes, at den i 1. kvartal placerer sig på 0,5 procent, (21-50 år), voksende til 2,5 procent i 4. kvartal. Når det gælder den ugentlige nettodækning blandt de 21-50 årige, udtrykker bureauet overraskende lave forventninger, hvilket er baseret på den lave penetration. Mediabroker forventer, at kanalen starter beskedent på kun 10 procent – men stigende til 20 procent i slutningen af 2007. TV og Research Director Mikkel Christian Larsen estimerer, at kanalens nettodækning målt blandt alle (12+ år) også vil ligge på 10 procent, hvilket svarer til 450.000. Trods beskedne tal påpeger Mediabroker, at de tror mere på TV 2 News end andre kommende projekter. Årsagen er, at TV 2 News har et unikt udstillingsvindue i form af hovedkanalen. TV2 News har et indhold der er interessant for flere mennesker, end andre nicheprægede kanaler, som Zulu, Charlie, Kanal 4, TV2 Film, Voice TV osv. TV2 News kan med tiden udvikle sig til at blive en kanal, der bygger tv-sening på arbejdspladsen, og TV 2 News har haft en lang optakt før lanceringen med presseomtale og promotion. CNN International oplyser til MediaWatch, at man ikke måler share og dækning i Danmark. Det oplyses dog, at CNN er til stede i 83 procent af husstandene via kabel og satellit. Mediabroker vurderer, at CNN holder en kommerciel share i Danmark på 0,1 procent.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også