DR vil hjælpe konkurrerende DAB-kanaler i gang

MediaWatch

DR vil lægge marketingressourcer i at hjælpe alle DAB-kanaler over et praktisk problem, som de færreste aktører er opmærksomme på. For få dage siden gik Radio 100FMs nye søsterkanal "100 procent Jul" i luften. Den skal efter jul indtræde som Talpa Radios andet brand med et soft-format på DAB, online og på FM i Storkøbenhavn. Det er første gang, at der lanceres et nyt brand, der har premiere på alle tre platforme. Men mens FM radio, hvor den afgørende lytning findes, giver sig selv, så rummer entreen på DAB en teknisk og markedsmæssig forhindring, som de kommercielle aktører næppe er opmærksomme på, og som de næppe synes om. Det er Brancheforeningen DAB Danmark, der arbejder for at fremme al DAB, der minder om, at lytterne er nødt til at genindstille deres DAB-radio, hvis de vil høre Talpas nye kanal, der efter jul bliver til "Radio 100 Soft". På mange DAB modtagere skal lyttere trykke på en autotune, tune eller tuning knap, således at radioen får lejlighed til at indstille samtlige kanaler en gang til. DR Radios udviklingschef Ole Mølgaard erkender, at det forhold rummer en forhindring for, at nye brands kan gøre en let og hurtig entré på markedet. Han bekræfter overfor MediaWatch, at en del DAB radioer skal genindstilles, hver gang der er ændringer i udbuddet af kanaler. Andre radioer finder selv ud af det og henter automatisk kanalen ind. ”Det er selvsagt vigtigt, at lytterne kender til nye kanaler, og derfor sætter DR spot på de eksisterende kanaler, når nye kanaler dukker op. Også når der ikke er tale om DR kanaler,” siger han til MediaWatch. Ole Mølgaard oplyser, at DR vil sende info-radiospots af neutral karakter, som f.eks ”Nu er der igen kommet en ny kanal på din DAB-radio. Husk at genindstille din radio."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også