Brancheeksperter enige: Millionerne ruller til SBS

MediaWatch

Kombinationen af flere kanaler, og både reklame- og abonnementsindtægter, vil skabe et helt andet og stærkere fodfæste for SBS TV. Det skyldes øget brugerbetaling fra Kanal 4, der bliver en betalingskanal, og et reklamemarked, der hungrer efter tv-annoncering. De priser, SBS får for sine tre betalingskanaler, holder man for sig selv, men det anslås af MediaWatchs kilder, at SBS rundt regnet vil hente ca. 350-400 mio. kr. i abonnementsindtægter fra Kanal 4-5 og Voice tv i 2007. MediaWatch har vendt det tal med Danske Banks medieanalytiker, Henrik Schultz, og han finder, at det lyder meget rimeligt. OMDs Trading Director Claes Bragaard hælder i bedste fald til, at abonnementsindtægter når 200-225 millioner, afhængig af prissætningen af Kanal 4 samt ikke mindst velvilligheden i antenneforeningerne. Henrik Schultz kan godt forestille sig, at abonnementsindtægterne og reklameindtægter for første gang vil være 50-50. Tv-markedet er rundt regnet 2,3 mia. kr. værd i 2007, og SBS' reklameomsætning kan formentlig nå ca. 320 mio. kr. i 2007 med en kommerciel share, der vokser. År til dato har SBS TV en kommerciel share på 13 procent i 15-50 år. OMD tror, det er muligt, at man ultimo 2007 vil kunne nå op på 15-16 procent, men set over hele året er ca. 14 procent mere realistisk. Reklameomsætningen vil også stimuleres af, at SBS' reklamevarelager udvides i 2007. Der er nu fire kanaler i porteføljen, og Kanal 4 kan udnytte ITC regler og sende breaks. Andre MediaWatch kilder vurderer, at disse faktorer kan øge SBS' varelager med 17-18 procent. Det vækstniveau finder Henrik Schultz lyder rimeligt, men OMD er helt uenig. "En udvidelse af reklamelageret på 17-18 procent er vildt overdrevet. Tværtimod tror jeg, at SBS i 1. kvartal vil opleve et samlet fald i reklamelageret. SBS Net vil få en kommerciel share på omkring 2,5 procent i 15-50, mens Kanal4 med den nye lave penetration vil ligge nogenlunde på samme niveau. Dermed er der tale om et samlet kommercielt fald, der ikke kan opvejes af den øget reklamemængde, som Kanal 4 får fra breaks," vurderer Claes Bragaard overfor MediaWatch. SBS-direktør Henrik Ravn siger til MediaWatch, at han ikke kommenterer på økonomiske gætterier. Til gengæld vil han gerne oplyse, at SBS TV i 2007 regner med at gå én procent frem i samlet share for SBS-stationerne, målt i kommerciel seerandel i 15-50 år. "Fremgangen vil være båret af den nye SBS Net, og fortsat fremgang på Kanal5 og Voice TV. Til gengæld taber vi i kommerciel share på Kanal 4 ved overgangen til ren kabel- og satellitdistribution," forudser han. Gevinsten overstiger dog tabet, vurderes det, så den ene procent skal ses som et konservativt estimat. Hans estimater er baseret på, at TV 2 News ikke vil byde på nævneværdig konkurrence. Nyhedskanalen er eneste nye kanal i markedet. De andre kanaler regner man ikke vil lancere radikale ændringer. Henrik Schultz noterer sig endvidere, at SBS i Norden procentuelt vokser stærkt. "Det er usædvanlig stærkt set i historisk lys. Det er der mange grunde til, som stærk vækst i reklamemarkedet, stærk prissætning på betalings-tv samt digitalisering, bedre distribution, og enkelte stærke formater." Schultz understreger, at SBS' fremdrift også skyldes, at hele mediemarkedet vokser. Når det drypper på præsten, regner det på degnen, som han formulerer det.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også