DJH og Den Grafiske Højskole fusionerer

MediaWatch

Folketinget ventes i december at give grønt lys for en fusion mellem Danmarks Journalisthøjskole (DJH) og Den Grafiske Højskole. Under navnet Danmarks Mediehøjskole skal de to skoler stadig hver især udbyde de eksisterende uddannelser. Men med fusionen skal der fra nytår etableres en høj grad af tværgående arbejde, hvor de fleste medierettede uddannelser og efteruddannelser bliver samlet under en fælles hat. Med tiden skal der desuden udvikles nye uddannelser, som svarer til behovet til mediebranchen i hastig forandring, skriver Børsen. Hver skole skal stadig have hver sin rektor som indgår i administrationen under en adm. direktør, som bliver placeret i mediehøjskolens hovedsæde på Journalisthøjskolen i Århus. Begge skolers bestyrelser giver deres opbakning til fusionen, ligesom Undervisningsministeriet og Forskningsministeriet har sagt god for projektet. Blandt medarbejderne på DJH og i journalistkredse er der dog modstand - ikke mindst for, at den nye bestyrelse vil komme til at omfatte repræsentanter for reklamebranchen og emballageindustrien, som i dag har sæde i Den Grafiske Højskoles bestyrelse. Modstanderne vil helst have, at DJH fortsætter for sig selv eller går sammen med Aarhus Universitet. Lisbeth Knudsen, der er formand for bestyrelsen på DJH, siger, at hun med fusionen ønsker at skabet det vigtigste danske center for journalistik, forskning, kommunikation, grafisk design og medieledelse. Der er mulighed for at skabe en unik skole, der kombinerer praksisorienteret undervisning, forskning og efteruddannelse, forklarer hun.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også