Det koster fem mio. kr. at eje TV 2 News

MediaWatch

Medejerskab af mediekanaler er en ny trend, som medier og annoncemarkedet skal til at interessere sig for. TV 2 News bliver udbudt som fem kanalsponsorater, der ifølge OMD henvender sig til mellemstore og større annoncører - primært i business-to-business kategorien. Produktet er derimod ikke særligt interessant for annoncører inden for business-to-consumer, set i lyset af den formodede seerprofil. OMDs generelle indtryk er, at TV 2 News tilbyder en interessant partnerskabspakke, men bureauet finder, at pakkens pris på fem millioner kroner er dyr. Broadcast-sponsorater, som TV 2 News udbyder, og som Voice TV tidligere har udbudt, er en relativ ny foreteelse i Danmark. Tilbuddet om at "eje" TV 2 News henvender sig til de helt store annoncører, der ser en idé i at placere sit brand i den sammenhæng, og som vil betale for det, vurderer Mediacom. Bureauet finder, at ideen om at være medejer af en mediekanal kan være en interessant model for mange medier, og tiltrækkende for mange annoncører, men sidstnævntes investering vil afhænge af, om kanalen kan bidrage med image eller medietryk. "Afkastet på et sponsorat af denne type afhænger både af forbindelsen mellem indhold, medie og produkt, af eksponering on-air, og ikke mindst af annoncørens muligheder og evner til at lade sponsoratet leve i andre miljøer, som f.eks. i detailhandlen," siger Tv-director Finn Kristensen til MediaWatch, der foreslår, at TV2 News nuancerer sit produkt blandt andet ved at dele det op i flader, der tilbydes udvalgte annoncører. Trading Director Claes Braagaard, OMD, ser et andet problem, når få brands dominerer en tv-flade. "Der kan hurtigt opstå et irritationsmoment blandt seerne, hvis eksponeringen over en lang periode tager overhånd. Det skærper kravet til kreativiteten. Jeg er ikke 100 procent sikker på, hvordan det rent praktisk vil forholde sig på TV 2 News. Så vidt jeg er orienteret, er der tale om partnerskaber, hvor eksponeringen ikke vil komme i form af traditionelle billboards, men som spots og udvidet samarbejde," siger han. TV 2 har på nuværende tidspunkt ingen kommentarer til salget af TV 2 News sponsoraterne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også