Ekspert: Vent med at vurdere ny TV-Avis på indhold

MediaWatch

TV-Avisen er blevet "københavner-lækker", hvilket mediebranchen uden tvivl vil værdsætte, men vil seerne - over hele landet? Søndag sendte DR sin første TV-avis fra DR Byen, men den nydesignede udsendelse blev hverken mere moderne, skarpere, friskere, mere aktuel og lettere at forstå - sådan som DR lagde op til. Det var dommen fra et par avisanmeldere. Centerleder for Journalistisk på Syddansk Universitet, Troels Mylenberg, er uenig. Han synes, den nye TV-Avis vinder - i første omgang, fordi den er ny, og fordi den står i skærende kontrast til den flade gamle TV-Avis. Han har noteret sig det nye design, nye format, den nye fortællestil med international inspiration og med byline-billeder, mailadresser, etc. "Det er ikke nyt i branchen, men nyt for TV-Avisen, der genføder sig selv flot. Indtil nu er det dog kun formen, det giver mening at vurdere, indholdet må man give lidt mere tid. Men umiddelbart er min første fornemmelse, at TV-Avisen for første gang nogensinde har klædt sig lækkert på. Spørgsmålet er bare, om den opfattes som lækker i de dele af landet, hvor TV-Avisen de senere år næsten ingen rolle spiller - altså i provinsen," siger han til MediaWatch. Troels Mylenberg antyder overfor Mediawatch, at TV-Avisens smartness, næsten TV2'ske jovialitet og klædelige nærhed i præsentationen, måske bliver opfattet som københavneri og fråds for skattekronerne uden for HT-området. Flere medieeksperter er enige i, at hvis DRs nyheder skal have flere seere, så skal der mere til end blot en ny scenografi. TV-Avisens chef Henrik Keith Hansen erkender over for Politiken, at der er grupper, som DR har svært ved at få fat i, nemlig jyder, fynboer, de yngre og kvinderne. I Kristelig Dagblad anlægger Sørine Godtfredsen en anden vinkel. Hun mener, at den føljeton i tre dele, som TV-Avisen har kørt om flytningen til DR Byen, afslører DRs særlige kultur og selvopfattelse, der går ud på at bekræfte, at DR er det mest betydningsfulde sted i verden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også