MetroXpress retter fokus på online

MediaWatch

MetroXpress satte bevidst online-udviklingen på hold, da man skød aftenavisen i gang, men nu kommer den op af posen igen. Direktør Søren Riis bekræfter i flere medier, at online er tilbage i fokus, efter beslutningen om at lukke aftenbladet er taget. Dermed følger han andre avishuse, der satser på gratisaviser, og som samtidig opererer med en parallel internetudvikling. I maj 2005 blæste Metro International til krig i cyberspace. Inspireret af internet-annoncevæksten gik selskabet i gang med at omdanne deres nationale domæner til online-universer med for eksempel dating og chatrooms, men MetroXpress i Danmark fulgte ikke med Søren Riis har tilkendegivet overfor MediaWatch, at ambitionsniveauet for MetroXpress bliver som www.metro.se, og at det danske site vil være 80 procent identisk med det svenske site. Flere analytikere har peget på, at den buldrende gratisaviskrig i Danmark også handler om online-læsning og omsætning. Direktør Christian Peytz, Peytz & Co, tror, at gratisavisernes online engagement har værdi, selv om den første kamp foregår på togstationen og på morgenbordet. "Ja, det tror jeg - under forudsætning at de overlever den første vigtige tid. Men så tror jeg også, at nytænkning og brugerinvolvering på nettet kan øge læsningen af avisen," siger han til MediaWatch. New Media Director Christian Strand på Initiative Universal tror også, at der er skred i nyhedsverdenen: Brugerne bliver mere fragmenteret, og nye publiceringsteknologier er konstant med til at omdefinere medierne. 24timer er til stede online, men satser mest på print. Man vil først engagere sig i nettet som næste skridt. Også Dato har valgt at fokusere på papiravisen. Nyhedsavisen hyrede Morten Lund, en af internetentreprenørerne bag Skype, til at udvikle og lede avisens tilstedeværelse på internettet. Her lovede man, at netavisen ville blive et lige så offensivt træk som papiravisen, men flere iagttagere har peget på, at det indtil videre ikke er sket.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også