Tidligere Sky-folk giver råd til TV 2 Radio

MediaWatch

Alle er enige om, at TV 2 Radio har bedre forudsætninger for succes og en fornuftig forretning end Sky, men flere af forhindringerne består. Det tror både den tidligere Commercial Director og tidligere programchef på Sky Radio. MediaWatch har talt med dem på årsdagen for radioens lukning - ca. to-en-halv måned før TV 2 Radio ventes i luften. Udgangspunktet og betingelserne er væsentlig forbedrede for TV 2, i forhold til Sky Radios situation. Den stod alene på mediemarkedet og havde en koncessionsafgift på 54 millioner. TV 2 betaler "kun" 23 millioner årligt, og der er bomstærke mediemuskler til rådighed. Det er også værd at bemærke, at radioen har en nærværende, handlekraftig koncernledelse i ryggen. Ikke desto mindre står TV 2 med det samme træge annoncemarked som Sky Radio. Et marked, der mest af alt signalerer, at tilbuddet om national radioreklame kommer 10-15 år for sent. Tidligere Commercial Director på Sky Radio, Ole Bygholm, foreslår, at TV 2 griber ved roden: Annoncørerne skal lære, hvad de kan bruge mediet til, og med hvilken effekt. "TV 2 skal som noget af det første sætte en række analyser og effektsamarbejder i gang, gerne med udvalgte annoncører, der har til formål at skabe viden om radios effekt og evner som massekommunikationsmedie. Det vil skabe et bedre udgangspunkt for samarbejde hos både annoncørerne og bureauer," siger han. Han fremhæver også, at meget få annoncører har en fornemmelse for radiomediets kreative præmisser. De barske realiteter er, at TV 2 Radio står overfor de samme stærke fire DR-radioer, der trækker danskerne til sig hver dag, ikke mindst P4. TV 2 opererer derudover på det samme sendenet, der er fuldt landsdækkende, når man befinder sig i en bil med en god radio, men ikke lyder lige godt, hvis modtagersituationen er mindre gunstig. Den tidligere programchef på Sky Radio, Lasse Roldkjær, er overbevist om, at TV 2 har gjort sit hjemmearbejde, og at TV2 Radio ikke går efter lyttere blandt de kommercielle radioer. "En omfordeling af de lyttere og sharepoint, der allerede eksisterer i det kommercielle marked, vil ikke give kommerciel radio sit gennembrud, og det vil ikke kunne skabe det nødvendige økonomiske grundlag for TV2 Radio," fastslår han. Da Sky Radio lukkede, leverede radioen samtlige sine lyttere og sharepoint direkte tilbage til DR. "Disse sharepoint kan TV 2 Radio i første omgang let generobre. Dernæst har TV 2 Radio en kolossal styrke i den flermedialitet, som TV 2 Danmark har opbygget. De kan tage den direkte kamp op med DR, og være det længe ventede lokomotiv, der får udlignet styrkeforholdet mellem DR og de kommercielle," tror han. Lasse Roldkjær betragter det som givet, at TV 2-ledelsen glider udenom de fejltrin, som Sky Radio gjorde i den indledende fase. I de første seks måneder begik Sky Radio fejl i den generelle musik- og programplanlægning. Der var skadelige diskussioner med myndighederne om fortolkningen af kravene til nyhedsdækning, og en unødvendig tvist med DR omkring brugen af navnet P5. "Disse faktorer var med til at flytte fokus fra det, det egentlig drejede sig om," siger Lasse Roldkjær. Lasse Roldkjær spår, at TV 2 Radio vil gøre tingene rigtigt fra første færd: Tage handsken op, hvor Sky Radio kastede den, med en blanding af gode solide værter og store personligheder, der laver radio med hjertet, og ikke mindst en endnu større fokus på nyhedsdækningen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også