Radio 100FM: På budget trods svære betingelser

MediaWatch

På sin treårs fødselsdag kan Radio 100FM kalde sig næsten landsdækkende og storesøster til en ny radiostation med blød pop. I morgen er det tre år siden, at Radio 100FM gik luften som resultatet af regeringens liberalisering af dansk mediepolitik, der i 2003 tillod udbud af kraftige sendemuligheder til andre end DR. Radio 100FM markerer ikke sin fødselsdag ved at se tilbage, men med ekspansion. Talpa Radio lancerer en nonstop juleradio om få dage, der sender frem til den 26. december, og som derefter skifter format og bliver til et helt nyt brand - Radio 100FM Soft. Den nye Radio 100FM Soft vil kunne høres på FM i Storkøbenhavn, på internettet og landsdækkende på DAB. Radioen får lidt ekstra medvind, fordi DR samtidig nedlægger DR Soft, som har stået for halvdelen af al målbar digital lytning i landet. På treårsdagen er der generel tilfredshed med udviklingen og resultaterne, selv om radioudviklingen ikke har levet op til de forventninger, der var i markedet for tre år siden. "Den største bedrift gennem de tre år var nok, da vi var større end P3 i HT-området," vurderer analysechef Karsten Lange. Radio 100FM kunne dog ikke holde P3 nede i længden, men har realiseret en vækst på 33 procent i årets første tre kvartaler. Jesper Sehested Lund, bestyrelsesformand for Talpa Radio Danmark A/S, siger: "Det anser vi for en meget tilfredsstillende udvikling. Selskabets drift vil for 2006 udvise en betydelig forbedring i forhold til 2005 i overensstemmelse med det budgetterede." Radio 100FM har tidligere meldt ud, at man troede på breakeven i 2008, men radios omsætningsvækst i 2006 ligger i index 92. Jesper Lund oplyser, at break-even afhænger af, hvordan det totale nationale radioreklamemarked kommer til at udvikle sig i de kommende år. "Talpas tro på mulighederne i det danske radioreklamemarked er dog intakte, og vi er parate til at foretage yderligere investeringer for dermed at bidrage til en samlet positiv markedsudvikling. Det seneste eksempel herpå er vores beslutning om at lancere Radio 100FM Soft." Radio 100FM har aktuelt en national share på 7,5 procent i 3. kvartal 2006. Radioen ekspanderede tidligt til Århus og har i dag en share på 5,7 procent i byen blandt personer over12 år. Radioen giver ikke tal for Fyn. Blandt de kommercielle stationer er Radio 100FMs share vokset med 18,9 procent - til 28,2 procent i 12 år+. Radioen bidrager således væsentligt til, at Det Danske Radiobureau har haft en fremgang på 32 procent. DR har nu en kommerciel share på 70,9 procent. Radio 100FM benytter sig nu af otte FM-sendere på Sjælland, i Østjylland og Odense og er ikke landsdækkende, men tilstede i store del af landet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også