DR Radio kan blive stærkere

MediaWatch

Leif Lønsmann har tænkt sig at holde blikket stift på radio i sin nye position, ellers bliver DR et svagere modspil til TV 2 Radio. Lars Grarup er udnævnt til DRs mediedirektør - en ny funktion, der skal lede chefredaktionen, som tilrettelægger programfladerne på tværs af alle medier. Også radio. Den mangeårige radiodirektør Leif Lønsmann fortsætter som direktør for radio og distribution og vil indgå i Lars Grarups ledelsesgruppe. Dermed er DRs omfattende radioaktiviteter lagt ind under mediedirektøren, der er tv-mand. Leif Lønsmann er vicepræsident i EBU og har et indgående kendskab til alle europæiske Public Service-organisationer, der stort set alle er organiseret forskelligt. Lønsmann siger til Mediawatch: "Man kan ikke udlede en sammenhæng mellem struktur og markedsandel." Han tilføjer, at samtlige radio/tv-stationer enten har bibeholdt eller genindført stærkt mediefokuserede radioredaktioner, og at det har styrket deres markedsposition. "Der er en klar fordel i at være del af en stor flermediel virksomhed, hvis man kan få medierne til at spille sammen. Men radiokanaler skal først og fremmest redigeres med et stift blik på radiomarkedet." Lønsmann fastslår, det betyder mere for hans beslutninger og DRs radiokanalers succes, hvad Radio100 FM sender, end hvad DR sender på tv. "Hvis vi lykkes med at få medierne til at støtte hinanden, uden at miste fokus på radiomarkedets selvstændige karakter, bliver vi en stærkere konkurrent til TV2 Radio," siger han. Men hvis fokus, penge og opmærksomhed flyder fra radio til tv, bliver DR en svagere konkurrent til TV 2 Radio.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også