Kontrovers om TV 2s prisdannelse næppe slut

MediaWatch

Mediebureau ser intet problem i, at TV 2 bruger sin stærke markedsposition til egen fordel, men rabatsag er ikke endelig slut. OMD mener, at Konkurrenceankenævnet har ret, da det for få dage siden besluttede, at TV 2s rabatstruktur i stationens "Priser og Betingelser" i årene 2001-2005 var lovlige. Nævnet afgjorde dermed, at årsrabatten ikke var misbrug af TV 2s dominerende stilling på markedet. Kort fortalt klagede MTG og SBS over, at prissætningen på hele tv-markedet har lidt under de rabatformer, som TV 2 har givet på deres store årsaftaler. Det har i en årrække været MTG og SBS' generelle opfattelse, at TV 2 har misbrugt sin position. Stationen, der er statsejet, er den eneste 100 procent landsdækkende kommercielle kanal og har fået licensmidler indtil sidste år. De to private aktører har kritiseret TV 2s prissætning, fordi den angiveligt har været kunstig lav, blandt andet med det formål at sætte de små konkurrenter under pres. Den private sektor finder også, at når en bomstærk markedsleder som TV 2 angiveligt har manglet vilje til at prissætte sine varer så højt, som det kan lade sig gøre, går hele tv-markedet unødigt glip af indtægter. Konkurrenceankenævnet omstødte den afgørelse om årsrabatterne, som Konkurrencerådet havde truffet sidste år, og nævnet mente ud fra en samlet bedømmelse af forholdene på tv-reklamemarkedet, at Konkurrencerådet tog fejl i december 2005. SBS siger til MediaWatch: "Vi er ærgerlige over resultatet, men vil nu kigge kendelsen igennem med vores advokater og se, hvorvidt vi vil indbringe kendelsen i Konkurrenceankenævnet for landsretten," siger direktør Henrik Ravn, SBS TV, der har anlagt sagen. Problematikken er dog ikke død endnu, for SBS skal samtidig tage stilling til, om man vil droppe et civilt søgsmål og et krav om erstatning på 100 millioner. Konkurrenceankenævnets kendelse udelukker nemlig ikke, at der føres en sag om TV 2s ageren som markedsleder, hvor der føres beviser for, at TV 2 har misbrugt sin stilling. Hos OMD, der har en indlysende interesse i at kunne købe tv-tid til sine kunder til de bedst mulige priser, hilser man afgørelsen velkommen. "Årsrabatten er en naturlig rabat, som vi finder hos alle medieudbydere, og den har aldrig været et konkurrenceforvridende element i vore øjne," siger Trading Director Claes Braagaard, OMD, til MediaWatch. Han henviser til, at TV 2 ganske afgjort er en betydende aktør i det danske mediemarked som følge af TV 2s popularitet og anvendelighed i forhold til annoncørernes kommunikation. En position som TV 2 meget naturligt forsøger at bruge til egen fordel, vurderer Claes Braagaard. "Tværtimod er TV 2 meget bevidst om deres position i markedet og mulige konflikter i forhold til konkurrencemyndighederne," slutter Braagaard. TV 2 har netop bebudet gennemsnitlige prisstigninger på 7-9 procent i 2007.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også