Ekstra Bladet: Brugerskabte fotos er forrygende

MediaWatch

Ekstra Bladet bruger stadig flere amatørfotos, og den trend er i kraftig vækst, men det betyder ikke færre professionelle fotos. Brugerskabt indhold er i vækst fordi produktionsmidler og distributionsveje er til rådighed for alle. Alt tyder på, at dette indhold bliver en fast ingrediens i alt medieudbud, fordi det ofte rummer nyheder, eksklusivitet, ægthed, råhed og en energi, der ikke findes i professionelt bearbejdet indhold. Og det er gratis. Ekstra Bladet får i dag op mod hundrede amatørfoto tilsendt dagligt via sms. I den senere tid har det især været billeder knyttet til bladets skolefodboldturnering, men også MTV Awards i København kastede en del af sig. Ekstra Bladet bruger de brugerskabte fotos to-tre gange om ugen til bærende billeder og mange af de mindre fotos på skolefodboldsider og lignende. Den ansvarlige for brugerskabte fotos på Ekstra Bladet er Jan Jensen. "Det er klart et udviklingsområde hos os. Kameramobiler og digitale kameraer bliver bedre og bedre, og der er efterhånden ingen grænser for, hvorfra og hvornår læserne kan sende billeder og tip til os. I begyndelsen var en del bekymrede for, om vi nu brød etiske grænser eller lignende, men virkeligheden har vist sig at være en anden," oplyser han til MediaWatch og tilføjer, at de ekstra fotos giver nye vitaminer i avisen, fordi læserne er hurtige til at reagere på det, der sker omkring dem. Den udvikling vil kun fortsætte, spås det: "Potentialet er enormt. Teknikken bliver bedre og bedre, og vi har en god dialog med vores læsere. Det kan blive til rigtig mange gode artikler og til forrygende fotos," lover Jan Jensen. Jan Jensen oplyser at det ikke har medført færre udgifter til fotografer på Ekstra Bladet. Tværtimod. Men det er heller ikke meningen med 1224 (nummeret man sms'er til, red.) "Vi gør ikke det her for at spare penge, men for at udvikle avisen". Journalistforbundet tror ikke, det er aktuelt at være bekymret for, at f.eks fotografarbejdspladser kommer i fare. "Ikke hvis medieuddannelserne sørger for at blive ved med at uddanne de bedste til fagene. På den måde sikrer vi det højeste faglige niveau i medierne. Der vil selvfølgelig altid være eksempler, hvor brugerskabt indhold som f.eks. sensationsfotos vil konkurrere om spalteplads i nogle medier, men jeg mener ikke, at det umiddelbart truer beskæftigelsen," siger kommunikationskonsulent Troels Johannsen, Journalistforbundet. Journalistforbundet er opmærksomt på problematikken, men har ikke i dag planer om at foretage sig noget for at begrænse udbredelsen af "amatør” medieindhold. "Forbundet følger naturligvis udviklingen, og vil til enhver tid argumentere for, at uddannede mediefolk kan lave det medieindhold, befolkningen og demokratiet har brug for," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også