DABs rolle er beskeden og svær at bedømme

MediaWatch

DAB lytningen udgør i tredje kvartal 2006 1,6 procent af den samlede radiolytning. Det er en stigning fra 1,1 procent i 2 kvartal, viser nyeste tal fra Gallup. 253.000 personer bruger et DAB tilbud mindst én gang om ugen. Lytningen sker i de 650.000 husstande, der har en DAB radio. Langt de fleste lytter til DAB fra en radio der står i hjemmet. På det punkt er DAB lytning lidt anderledes end anden radiolytning, der er mere jævnt fordel mellem job, bil og hjem. Ifølge radionyt.com er de fleste DAB-radioer, der er solgt, små enheder, der gør sig bedst på køkkenbordet eller lignende. Det er fortsat DR Soft, der er DRs version af Sky Radio, som har bedst fat med en ugentlig nettodækning på 120.000 lyttere. Gallup måler på fire af DRs DAB kanaler. Det må antages at det totale DAB forbrug er større. Omvendt bør det indregnes, at flere DAB-kanaler, som f.eks. DR Soft, også kan aflyttes online. Det er i dag ikke muligt at adskille de data og få et "rent" DAB lyttertal. Fra 3. kvartal 2006 har Gallup målt mere digital radio i flere detaljer. Det følger MediaWatch op på i den kommende uge.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også