Mærsk mest omtalte rigmand

MediaWatch

Danmarks rigeste mand Mærsk Mc-Kinney Møller er blevet omtalt i 1.258 avisartikler i de sidste 22 måneder. Det viser en medieanalyse af landets ti rigeste mænd foretaget af analysehuset Infomedia for Business.dk. Dermed er Mærsk Mc-Kinney Møller suverænt den person på listen, der er mest omtalt, og det selvom han stort set aldrig selv udtaler sig. Af analysen fremgår det også, at fem af de ti rigeste familier formår at holde sig helt væk fra offentligheden. Niels Christiansen, analysechef hos Infomedia, siger, at personerne indtager vidt forskellige roller og profiler i offentligheden bl.a. "den blå eminence", "hidsigproppen", "pegepinden", "Klods-Hans" og "den uheldige søn." Kjeld Kirk Kristiansen er "den uheldige søn", som arver det store ikon i dansk erhvervsliv, nemlig Lego. Lars Larsen har et Klods-Hans-image på den gode måde, mens Danfoss-chefen Jørgen Mads Clausen er "pegepinden", fordi han ofte rådgiver hele Danmark. Den grå eminence er naturligvis Mærsk Mc-Kinney Møller, mens bestyrelsesformanden i Grundfos, Niels Due Jensen, får karakterstikken "hidsigproppen", fordi han hidsede sig op under Muhammed-krisen. Infomedias analyse er baseret på samtlige danske aviser.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også