Høje nyhedsambitioner på TV 2 Radio

MediaWatch

Modsat den tidligere aktør, Sky Radio, har TV 2s ledelse store nyhedsambitioner for deres kommende landsdækkende radiostation. Af Ole Enggaard, ole.enggaard@wanadoo.dk TV 2s radiokoncession kræver, at TV 2 skal levere 1.000 timer med nyheder og magasiner årligt. Der er også opstillet redaktionelle guidelines, som skal hjælpe radioen med at levere den ønskede journalistiske kvalitet. Nyhedskravene, som radiodirektør Jens Rohde selv har været med til at formulere, ser han nu frem til at opfylde. "Vi tror ikke på, at nyheder altid udkommer på hele klokkeslæt, vi vil være aktuelle når nyheder er der. Public service-kravene er en gave, og vi vil gerne lave gode journalistiske programmer," sagde Jens Rohde på New Media Days. Adm. direktør TV2, Per Michael Jensen, uddybede: "Vores ambition er, at få en Cavling-pris på TV2 Radio. Vores nyheder skal være de bedste. Det værste, man kan gøre, er, at tage ambitionerne fra medarbejderne. Vi vil have medarbejdere, der brænder for radio." En outsourcing af programproduktion til TV2 Radio afvises ikke af de to direktører, selv om radiomediet normalt ikke indbyder til stor brug af eksterne leverandører. "Man kan sagtens forestille sig, at vi kan være med til at danne en underskov af producenter af indhold til radio. Ligesom TV 2 i 1988 var med til at danne en underskov af tv/reklame-produktionsselskaber," sagde Jens Rohde. Radiostationen skal fuldt bemandet have mellem 50 og 55 ansatte. Seneste nyansatte er nyhedschef Susanne Moll, der kommer fra P4 København. Per Michael Jensen forventer, at TV 2 med flere brands på FM, DAB og online-streaming vil opnå en annonceomsætning på 250 mio. kr. i løbet af få år. Den totale annonceomsætning på radio var ifølge Dansk Oplagskontrol i 2005 kun 280 mio. kr. Heraf var en stor del lokale annoncer, som TV2 Radio med sit landsdækkende signal ikke kan få del i.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også