En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
17.11.2008kl. 09.43

Regionalt/lokalt tv bør satse mere på online-tv

Det er relativt billigt at etablere en tv-station online, og det kan være vejen frem for regionalt/lokalt tv, viser engelske erfaringer. Cliff Webb, der er CEO for det London-baserede selskab Narrowstep, foreslår, at regionalt/lokalt tv offensivt anvender online-tv til at genopfinde sig selv. Det kan betyde en ny udvidet tilstedeværelse og nye muligheder for at betjene sit område - og tjene penge på det. Det fremgik af hans indlæg på New Media Days, hvor flere sessioner kredsede omkring traditionelt tvs rolle på internettet.
MediaWatch

Det er relativt billigt at etablere en tv-station online, og det kan være vejen frem for regionalt/lokalt tv, viser engelske erfaringer.

Cliff Webb, der er CEO for det London-baserede selskab Narrowstep, foreslår, at regionalt/lokalt tv offensivt anvender online-tv til at genopfinde sig selv. Det kan betyde en ny udvidet tilstedeværelse og nye muligheder for at betjene sit område - og tjene penge på det. Det fremgik af hans indlæg på New Media Days, hvor flere sessioner kredsede omkring traditionelt tvs rolle på internettet.

"Er traditionelt tv dødt? Næppe, men broadcastere åbner nu flere veje til brugerne, og vi ser, at de helt store etablerede tv-aktører også er i en overgangsfase. BBC flytter således sit brand til online simpelthen for at være der," siger Cliff Webb. Han beder om, at branchen holder op med at benytte den usexede betegnelse "IP TV", men i stedet vælger noget mere dækkende og markedsrettet: F.eks web tv eller blot tv på nettet. I England har lokalt tv for alvor opdaget internettet. ITV i Brighton/Hastings området nyder stor succes med deres egen online tv-station, som nu udrulles til alle ni ITV regioner.

Online offensiven er relativ ny og er udviklet til ITV af Narrowstep. "ITV kom til os med en fornemmelse af, at online-mediet rummer uudnyttede muligheder, også for lokale tv-stationer. De havde et behov for at adskille sig fra mainstream kabel og satellit tv. Derudover var deres tv-reklamevarelager helt udsolgt, og de ønskede at skabe et nyt kommercielt varelager. Vi tilbød dem en komplet pakke med et tv-output og et dynamisk reklameplaceringssystem, der fungerer som de kender det på almindeligt tv," siger Cliff Webb til MediaWatch.

ITV Brighton/Hastings viser både streaming af hele programmer og videoklip i alle længder, f.eks. vejrudsigter. Man så en fordel i at udvide det regionaliserede indhold, og opfordrer nu lokalbefolkningen til at bidrage med egne nyheder og historier. ITV så også potentiale i de lokale reklameindtægter, blandt andet ved at indføre rubrikannoncer online, som de lokale aviser ellers sidder på. ITV i Brighton/Hastings sælger nu rubrikannoncer, hvor annoncørerne selv uploader og indrykker egne videoer for kun 25 pund for 30 sekunder. Ifølge Narrowstep er det overkommeligt at komme "i luften" online for små broadcastere og andre med tv-ambitioner. Narrostep har udviklet et betalingssystem som telefonselskabernes, hvor man binder sig for en månedlig ydelse. Introduktionsprisen er f.eks. 4000 pund for at etablere en online tv-kanal, og dertil kommer en månedlig driftsydelse på 1500 pund - plus båndbredde.

Visse kunder vælger at indgå en aftale om deling af overskuddet. De større operatører, som f.eks. ITV, betaler 10.000-20.000 pund pr. måned, alt afhængigt af deres krav til funktioner. MediaWatch arbejder på at indhente en vurdering fra TV 2-regionerne.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Arkivfoto. | Foto: Lionel Cironneau/AP/Ritzau Scanpix
Medienyt

Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

For abonnenter

Seneste nyt

  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 09.09
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 3. feb.
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 3. feb.
  • TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause – 3. feb.
  • Amazon får underskud i 2022 trods højere omsætning – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • SoMe Manager

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • People Manager for Upright Music

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Job

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • SoMe Manager

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • People Manager for Upright Music

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge