Regionalt/lokalt tv bør satse mere på online-tv

Det er relativt billigt at etablere en tv-station online, og det kan være vejen frem for regionalt/lokalt tv, viser engelske erfaringer.

Cliff Webb, der er CEO for det London-baserede selskab Narrowstep, foreslår, at regionalt/lokalt tv offensivt anvender online-tv til at genopfinde sig selv. Det kan betyde en ny udvidet tilstedeværelse og nye muligheder for at betjene sit område - og tjene penge på det. Det fremgik af hans indlæg på New Media Days, hvor flere sessioner kredsede omkring traditionelt tvs rolle på internettet.
MediaWatch

Det er relativt billigt at etablere en tv-station online, og det kan være vejen frem for regionalt/lokalt tv, viser engelske erfaringer.

Cliff Webb, der er CEO for det London-baserede selskab Narrowstep, foreslår, at regionalt/lokalt tv offensivt anvender online-tv til at genopfinde sig selv. Det kan betyde en ny udvidet tilstedeværelse og nye muligheder for at betjene sit område - og tjene penge på det. Det fremgik af hans indlæg på New Media Days, hvor flere sessioner kredsede omkring traditionelt tvs rolle på internettet.

"Er traditionelt tv dødt? Næppe, men broadcastere åbner nu flere veje til brugerne, og vi ser, at de helt store etablerede tv-aktører også er i en overgangsfase. BBC flytter således sit brand til online simpelthen for at være der," siger Cliff Webb. Han beder om, at branchen holder op med at benytte den usexede betegnelse "IP TV", men i stedet vælger noget mere dækkende og markedsrettet: F.eks web tv eller blot tv på nettet. I England har lokalt tv for alvor opdaget internettet. ITV i Brighton/Hastings området nyder stor succes med deres egen online tv-station, som nu udrulles til alle ni ITV regioner.

Online offensiven er relativ ny og er udviklet til ITV af Narrowstep. "ITV kom til os med en fornemmelse af, at online-mediet rummer uudnyttede muligheder, også for lokale tv-stationer. De havde et behov for at adskille sig fra mainstream kabel og satellit tv. Derudover var deres tv-reklamevarelager helt udsolgt, og de ønskede at skabe et nyt kommercielt varelager. Vi tilbød dem en komplet pakke med et tv-output og et dynamisk reklameplaceringssystem, der fungerer som de kender det på almindeligt tv," siger Cliff Webb til MediaWatch.

ITV Brighton/Hastings viser både streaming af hele programmer og videoklip i alle længder, f.eks. vejrudsigter. Man så en fordel i at udvide det regionaliserede indhold, og opfordrer nu lokalbefolkningen til at bidrage med egne nyheder og historier. ITV så også potentiale i de lokale reklameindtægter, blandt andet ved at indføre rubrikannoncer online, som de lokale aviser ellers sidder på. ITV i Brighton/Hastings sælger nu rubrikannoncer, hvor annoncørerne selv uploader og indrykker egne videoer for kun 25 pund for 30 sekunder. Ifølge Narrowstep er det overkommeligt at komme "i luften" online for små broadcastere og andre med tv-ambitioner. Narrostep har udviklet et betalingssystem som telefonselskabernes, hvor man binder sig for en månedlig ydelse. Introduktionsprisen er f.eks. 4000 pund for at etablere en online tv-kanal, og dertil kommer en månedlig driftsydelse på 1500 pund - plus båndbredde.

Visse kunder vælger at indgå en aftale om deling af overskuddet. De større operatører, som f.eks. ITV, betaler 10.000-20.000 pund pr. måned, alt afhængigt af deres krav til funktioner. MediaWatch arbejder på at indhente en vurdering fra TV 2-regionerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også