Online: Målet er ikke hurtige, forkerte nyheder

MediaWatch

Medieledelserne har sent erkendt, at hard news hører hjemme i de elektroniske medier, især online, og nu skal online-journalistik udvikles. Medierne investerer flere ressourcer i online-journalistik. Tiden er forbi, hvor nettet var et vedhæng, og hvor alle var glade, hvis det lykkedes at få dagens papirnyheder lagt ud. Nu gælder det selvstændige nyheder på internettets betingelser. Det bringer forandringer, mange fordele og et par faldgrupper med sig, konkluderede en session på New Media Days, hvor Politiken, DR og Nordjyske Medier satte fokus på deres online oprustning. Alle tre medier er blandt dem, der styrker online-bemandingen. Dagbladet Politikens nye ressourceprioritering signalerer nye tider. Avisen har nu 25 journalister, plus fem praktikanter, der skriver til online-avisen. Andre journalister skiver udelukkende stof til papiravisen. Chefredaktør Stig Ørskov falder nu ikke i svime over sin kraftige online oprustning. "Vi følger i virkeligheden de gamle dyder; samme proces som altid, men vi gør det bare hurtigere," siger han. DRs korte digitale nyhedsproduktion samles snart i det interne DR-nyhedsbureau, der ventes etableret i 2007. Ingen er i tvivl om, at onlines styrke er hurtighed og mulighed for at udvikle nyheder dagen igennem. Det rummer muligheder, men nyhedsdirektør Lisbeth Knudsen advarer også om, at nyhedsmedierne presser hinanden på hastighed og kvalitet. "Vi har ikke hidtil været særlig gode til "rolling news", men vi vil ikke længere vente, når kolleger på andre medier har en nyhed ude. Omvendt må vi erkende, at det let inviterer til, at der "smides nyheder på". Den problematik vil vi arbejde med at få en klarere strategi for i DR," siger hun og understreger, at DRs mål er at øge online-journalistikkens særpræg. Det gælder også præsentationen af nyheder, hvor video skal spille en større rolle. Chefredaktør Lars Jespersen, Nordjyske Medier, finder også, at nettets styrke er hurtighed, og at nyheder kan udvikle sig hele dagen. "Men der er en reel fare for, at nyheder smides på med en skovl. Det er ikke målet at få en forkert nyhed på hurtigt," erkender han Alle tre ser potentiale i, at online-journalistikken udvider mediernes indholdsproduktion. Med flere selvstændige online redaktioner produceres der flere forskellige historier og skrives vinkler på andre. Stig Ørskov ser værdi i, at netredaktioner nu bevæger sig væk fra blot at publicere Ritzaus nyheder, så hurtigt man kan. "Der sker en afgørende udvikling på netredaktionerne, hvor der nu udøves selvstændig kildekritik efter de klassiske dyder, mens der samtidig udvikles nye fortælle- og formidlingsformer." Også i denne mediesammenhæng er brugerproduceret indhold et "buzz-word". Online nyhedsdækning tillader fri deltagelse fra læserne. Det har Nordjyske Medier allerede sat i system. Lars Jespersen finder, at brugerskabte nyheder er en af online-avisens stærkeste kort. "Kvaliteten af brugerskabte nyheder består i, at de berører andre emner end de professionelle. De giver os et indtryk af læsernes interesser og skærper avisens identitet over for lokalsamfundet," siger han. Især Nordjyske Medier sætter pris på, at avisen hver dag får taget temperaturen i sit dækningsområde. Politiken opfatter mest brugerindlæg som elektroniske debatindlæg, mens Lars Jespersen ser brugerskrevne indlæg som direkte, uredigeret indhold, hvor mediet indtager rollen som moderator, frem for at udvælge indlæg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også