Annoncemarkedet kan ikke finansiere avisvækst

MediaWatch

Annoncemarkedet kan ikke vokse og levere midlerne til dagbladenes investeringer, viser analyse. Mediabureauet Mediabroker har gennemført en analyse af avismarkedets udvikling i forbindelse med lanceringen af de tre nyeste gratisaviser. Der er anvendt data fra reklameforbrugsundersøgelsen fra Dansk Oplagskontrol. Kortlægningen af udviklingen siden 1994 viser, at dagbladene generelt klarer sig dårligere end markedsudviklingen, både under høj- og lavkonjunktur. Det er kun i de seneste to år, at dagbladene har gjort det bedre end markedsudviklingen. Medvinden i 2004 og 2005 skyldes ifølge Mediabroker, at landsrubrikmarkederne gik frem i 2004, mens der i 2005 var en positiv udvikling på landstekstmarkederne. "Kaster man et blik på DRRBs Mediaindex, år til dato, er det næppe sandsynligt, at dagbladene når over markedsudviklingen i 2006," siger direktør Peter Ottesen fra Mediabroker til MediaWatch. Mediabrokers beregninger viser, at dagbladenes annoncemarked stadig er langt fra at nå fordums højder. Mediabrokers direktør konkluderer samtidig, at de rå data kaster mørke skygger over dagbladskategorien, der netop er udvidet med tre sultne gratisaviser, samtidig med at aviser befinder sig i en produktudviklingsfase. "Det er utopi, hvis nogle tror, at annoncemarkedet kan vokse, så det bare tilnærmelsesvis kan absorbere de store investeringer der foretages i øjeblikket. Det mest sandsynlige er en omfordeling af annoncekronerne. Annoncekagen bliver ikke større. Hvis kategorien oplever vækst vil den i givet fald være overvejende konjunkturel," siger Peter Ottesen. Nyhedsavisen er nu ikke bekymret for, at dagbladenes andel ikke kan vokse til fordel for Nyhedsavisen. "Vi vil tage annonceindtægter fra tv, andre dagblade, magasiner og ikke mindst annoncekategorien tryksager, der er 6,6 mia. kr. værd," siger direktør Svenn Dam, Nyhedsavisen. MediaWatch og Mediabroker stiller alle analysens data til rådighed. Klik her: http://www.mediabroker.dk/?page_id=1088

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også