Krystalkugle: Avismarkedet om seks måneder

MediaWatch

MediaWatch bringer i dag tre kvalificerede, men forskellige bud på, hvordan avismarkedet ser ud om seks måneder. Der er sket ting på det danske mediemarked de seneste seks måneder – især på dagbladsmarkedet – som ville have været svære at spå rigtig om. Det gælder også de næste seks måneder. "Nogle spår, at de husstandsomdelte gratisaviser er væk om seks måneder, men der tror jeg, man tager fejl," siger den netop fratrådte SAS-direktør Jens Wittrup Willumsen til MediaWatch. Willumsen besidder betydelig medieindsigt fra sin karriere og sin post i Radio- og tv-nævnet. "Set over længere tid, bestemmes overleverne af udholdenhed og hvor hurtigt, det tegner til, at der kan tjenes penge hos de tre aktører," siger han. Jens Willumsen bemærker, at 24timer har fået en langt bedre start, målt på annoncemilimeter, end Dato. Han anerkender endvidere op til lanceringen, at Nyhedsavisens avisambitioner ligger væsentlig over end de to andres. "Gratisaviserne har udtrykt planer om at ville tjene penge i et 3-4 årigt sigte, så jeg tror ikke, at en af dem kaster håndklædet allerede om seks måneder. Men taber de penge, holder de ikke ud i 3-4 år." Når det gælder hele dagbladsmarkedet, tror Jens Willumsen, at alle aviser vil rammes af faldende oplag og læsertal. "Men jeg tror ikke på væsentlige ændringer fra de store avishuse i en seks måneders tidshorisont. Det Berlingske Officin er jo f.eks. stadig midt i at vurdere, hvorledes det nye format fungerer." Han forventer, at der er dynamik i indgåelsen af alliancer, som det er tilfældet i hele mediesektoren. "Jeg kan notere, at de gratisaviser, der er udkommet, står alene i mediebilledet. De har ingen kobling til digitale medier, og jeg tror, de har rykket på det felt, når vi skriver april måned 2007. " Professor Jørgen Poulsen, RUC, forventer også, at avismarkedet ser ud som nu, men går ud fra at de fleste aviser har tabt 2-5 procent af oplaget i forhold til forår 2006. Det bliver B.T, som taber relativt mest. "Der er formentlig tre husstandsomdelte gratisaviser, men jeg tror, at Dato lukkes til fordel for en husstandsomdeling af Urban,” siger han til MediaWatch. Han tror ikke på væsentlige nye initiativer fra bladhusene i den tidshorisont, men håber at Politiken rydder lidt op i det nye "urolige og læserfjendske layout." Institut for Konjunkturanalyse forudser, at der kun er tre hverdags-hustandsomdelte gratisaviser til stede den 1. april 2007, hvis mindst et bladhus opfører sig dumt. "Det er en mulighed, der ikke kan udelukkes, men mon ikke Dato eller 24 timer er lukket eller forenet med Nyhedsavisen. Nyhedsavisen ligner en vinder - ikke så meget på bekostning af Dato og 24 timer, der begge kun er frynser på dagbladsmarkedet, men på bekostning af de betalte dagblade, der gennem en årrække har prissat sig selv ud af såvel bladsalgs- som annoncemarkedet," siger direktør Jørn Thulstrup til MediaWatch. De store gamle bladhuse får det svært, fordi de slås med hinanden og med sig selv. "Efter den blødning, som de allerede gennemførte omlægninger og udgivelsen af nye gratisaviser indebærer, er der næppe hverken midler eller fantasi til andet end at rebe sejlene, og håbe det går. Kampen står reelt om de 24 timer i døgnet, vi har til rådighed." Jørn Thulstrup er overbevidst om, at nettet vinder, suppleret med bogen der tiltrækker flere, der synes at den daglige nyhedsstrøm i aviser, på radio og tv er for overfladisk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også