Konkurrencestyrelsen har afvist to klager over JP/Politikens Hus og Det Berlingske Officins annonce- og distributionssamarbejde. Og det undrer både Nyhedsavisen, der står bag de to klager, og en ekspert i konkurrenceret. Det skriver Børsen. Eksperten, Charlotte Bach Ryhl, mener, det lugter lidt af berøringsangst, når konkurrencestyrelsen viger uden om sagerne og dermed blåstempler distributionssamarbejdet og de annoncepakker, som bladhusene bag de to gratisaviser har udarbejdet. Konkurrencestyrelsen henholder sig til, at den "ikke umiddelbart er faldet over nogle ulovligheder under sine samtaler med de to implicerede koncerner". Derfor mener styrelsen ikke, at der er noget konkurrenceforvridende i, at Dato er blevet koblet på JP/Politikens distributionsnet. Men den godtager Charlotte Bach Ryhl ikke. Hun siger, at der er klare konturer af, at to meget stærke konkurrenter laver en koordineret indsats for at holde en ny spiller ude af markedet. Og det burde konkurrencemyndighederne undersøge, mener Charlotte Bach Ryhl.