Forbrugere: Fri os fra avisspam

MediaWatch

Omdelere af de nye gratisaviser ser stort på afmeldinger og nej-tak klistermærker. Klagerne strømmer ind i Forbrugerrådet. Tobias Rosenberger bor på Østerbro i København og synes selv, han har gjort en ihærdig indsats for at slippe for de husstandsomdelte gratisaviser Dato og 24timer. Han har - to gange - afmeldt aviserne hos de to selskaber, ligesom han har investeret i Forbrugerrådets klistermærke "Ingen gratisaviser, tak". Men lige meget hjælper det. De to aviser lander på måtten hver morgen. Så nu må han reagere: "Hvad skal jeg gøre? Jeg er overhovedet ikke interesseret i deres aviser og er dybt forarget over, at jeg ikke kan slippe for at få forurenet min opgang og miljøet i det hele taget med et produkt, jeg ikke har bedt om. Det er gratisavisspam," siger han til Mediawatch. Tobias Rosenbergers historie vækker genkendelse i Forbrugerrådet, hvor man modtager "rigtig mange klager" over gratisaviserne, oplyser chefredaktør Pernille Tranberg fra rådets blad Tænk, der står bag klistermærket "Ingen gratisaviser, tak". Forbrugerrådet har nu solgt omkring 45.000 nej-tak klistermærker, men de bliver i vid udstrækning ignoreret af avisbudene. "Der er en masse, der vender tilbage til os, fordi mærkerne ikke virker. De har så prøvet at vælge aviserne fra, men avisernes egne fravalgsordninger virker ikke. Det gør deres tilvalgsordninger i øvrigt heller ikke," siger Pernille Tranberg. Et andet topscorer i bunken af klager er bude, der nøjes med at smide aviserne på måtten i stedet for at bruge dørsprækken. "Det er der rigtig mange, der klager over. Det er et alvorligt problem og faktisk også ulovligt ifølge markedsføringsloven. For når der ligger to-tre aviser foran din dør, så kan man regne ud, at der ikke er nogen hjemme," siger Pernille Tranberg. Hun mener, at udviklingen siden de nye gratisaviser kom på markedet har bekræftet nødvendigheden af en bindende ordning for fravalg af gratisaviser som den, der gælder for tilbudsaviser. Adm. direktør for Dato, Lars Bo Haber Petersen erkender problemet. "Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vores distribution ikke er perfekt," siger han til Mediawatch. Direktøren har personligt lagt øre til "relativt mange" henvendelser fra ufrivillige Dato-læsere, efter hans direkte telefonnummer stod nævnt i en annonce for avisen. "Vi er ikke tilfredse med distributionen. Men den bliver bedre dag for dag. Og vi lover at følge op på hver enkelt henvendelse," siger Lars Bo Haber Petersen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også