Medieaktører har fået fornemmelse for DAB

MediaWatch

Det Berlingske Officin og JP/Politiken lurer på et engagement i de nye DAB-kanaler i 2007, men penetrationen er lav og betingelser ukendte. Medieforliget åbner for udbud af et større antal landsdækkende DAB-kanaler, der er uden programforpligtelser. De første tre landsdækkende kanaler udbydes allerede i 1. kvartal 2007. Markedet kender formentlig først udbudsbetingelserne om to-tre måneder, men trods manglende konkret viden og behersket opmærksomhed i medierne, har mediekoncernerne noteret sig, at der – måske – er muligheder på vej. "DAB er et område, vi interesserer os for, men så længe DAB-penetrationen er så lav, tror vi ikke, det vil være muligt at gøre det til en bæredygtig forretning på stand-alone basis," siger koncerndirektør Lasse Bolander, Berlingske Officin, til MediaWatch. Hos JP/Politiken er vurderingen nogenlunde den samme. Koncerndirektør Lars Munch kan bekræfte, at man følger DAB, som man følger alle andre muligheder. "Vores udgangspunkt er, at vi ønsker lønsom vækst på flere medier, end vi allerede dækker. Radio er bestemt interessant som medie, men det har hidtil ikke været let at skabe sund forretning," siger Lars Munch og henviser til Sky Radios forlis. Det forlis er forklaringen på, at koncernen ikke var at finde blandt byderne, da Sky-frekvensen blev solgt for nylig. SBS Radio har tidligere tilkendegivet klar interesse i at få Voice og Radio2 med på DAB, men kommer det ikke nærmere. "Alle muligheder for distribution har principielt interesse. Det bliver spændende at se udbudsbetingelserne," siger direktør Henrik Knarck til MediaWatch. Efter et meget langt tilløb er der nu udsigt til mere dynamik på DAB-udviklingen. Der er politisk opbakning til en liberalisering af platformen, og i 2005 blev der solgt ca. 200.000 DAB-modtagere. Ifølge Gallups seneste tal bor mere end 500.000 danskere i en husstand med DAB-radio, svarende til 11 procent af befolkningen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også