DAF: Nyhedsavisen har gode egenskaber som brand

MediaWatch

Trods alle usikkerhedsmomenter tror Dansk Annoncørforening på Nyhedsavisen, og glæder sig til afsmittende prisfald på al mediaindkøb. "Jeg holder på den avis med størst tro og størst overbevisning, for det er de brands, der overlever. Så hvis jeg skal spå, er det Nyhedsavisen," siger Otto B. Christiansen, der er direktør i Dansk Annoncørforening (DAF). DAF repræsenterer 25 procent af det danske reklamemarked, herunder storannoncører som Carlsberg, Danske Bank, TDC, Unilever, Danske Spil, COOP, DSB og Toyota. Otto B. Christiansen hæfter sig ved, at "leading brands" ofte kommer til verden med en grundlæggende idé, som de holder fast i. Brandet tror på produktet og finder en eller anden måde at skille sig ud fra mængden på. Efter røgen har lagt sig i aviskrigen, vil hele mediekategorien se anderledes ud, spår DAF. "Krigen bliver næppe langvarig, men der er ingen tvivl om, at den vil efterlade et forslået medielandskab og adskillige sønderskudte og rygende mediehuse." Nyhedsavisen står tilsyneladende svagest med den sløjeste økonomi og færrest ressourcer. Men DAF peger på, at Nyhedsavisen har en fordel i forhold til 24timer og Dato, fordi Nyhedsavisen er i alliance med Post Danmark om distributionen. DAF har således mere tiltro til, at den vil udkomme til ca. 500.000 husstande. "Nyhedsavisen satser hele butikken på én avis og har ikke spredt deres ressourcer. Vinderen kan meget vel blive den, der kan koncentrere alle sine styrker ét sted, i stedet for at have dem spredt på flere fronter," siger direktøren og henviser til, at Dato og 24 timer har overladt annoncesalg og journalistik til eksisterende ressourcer, som også skal varetage andre (avis)interesser. DAFs primære fokus er dog på, hvad krigen betyder for medlemmerne, og det er umiddelbart godt nyt – med stigende udbud, i stort oplag og vigende priser for al annoncering. "Aviserne vil spille ud med nogle listepriser baseret på mere eller mindre fiktive læsertal, og det virkelige prisslag vil udspille sig mellem mediabureauerne og avisernes annoncesalgsafdelinger, med annoncørerne på en forhåbentlig aktiv sidelinje." DAFs direktør forventer, at den proces fører til faldende priser flere steder: "Der er tale om tre aviser med et stort behov for at få solgt nogle annoncer. De tilfører markedet et stort udvidet udbud, i høje oplag, og derfor forventer vi faldende annoncepriser i hele printkategorien - og tv," siger Otto B. Christiansen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også