DRRB: Ildevarslende tal for dagblade i aviskrig

MediaWatch

Forrygende godt år for internettet, ligesom tv og ugeaviser heller ikke skal klage. Men dagbladene og radio har haft et skidt 2006. Det viser de seneste tal for DRRB Mediaindex, der en god strømpil på mediernes kommercielle udvikling. De seneste data fra DRRB Mediaindex for januar-juli viser, at mediaomsætningen samlet set ligger 10 procent over sidste års niveau. Den samlede omsætning er rekordhøj på 2.544 mio. kr., hvilket er over 236 mio. kr. mere i forhold til omsætningen i samme periode sidste år. Internetannonceringen leverer igen meget høje vækstrater med 47 procent for januar-juli. De foreløbige tal for juni og juli viser endda henholdsvis 64 procent og 54 procent. Andre mediegrupper, som tv, ugeaviser og outdoor, er godt med, men de ligger med vækstniveauer på 15-17 procent. De fleste mediegrupper ser stigende omsætning, men radio, biograf og dagblade har oplevet tilbagegang sammenlignet med samme periode sidste år. DRRB vurderer, at bureauerne har været en smule tilbageholdene overfor dagbladene i månederne før de nye lanceringer af husstandsomdelte gratisaviser. DRRB afventer med interesse, om lanceringen af gratisaviserne kan være med til at løfte hele mediamarkedet yderligere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også