TV 2s radiodirektør udfordres af egen mediepolitik

MediaWatch

Brian Mikkelsen glæder sig over TV 2s radiokøb, men der bliver ingen særlig omsorg for TV 2s og Radio 100FMs følsomme forretningsplaner. Mediebranchens tro på TV 2s evne til at drive radiostationen er næsten ubegrænset. TV 2 kan det, Sky ikke formåede; skabe en lyttersucces med innovative programmer, lave et format der indtager rollen som markedsleder, tiltrækker en høj lytterandel, suger lytterandele fra DR og løfter radios andel af reklameomsætningen. TV 2 har endda følt sig nødsaget til at dæmpe forventningerne til organisationens evner, for ikke at risikere en fiasko, når de første lyttertal offentliggøres. Medieforsker Per Jauert fra Århus Universitet, der har fulgt radio nøje gennem årene, mener som flertallet, at TV 2s udgangspunkt er solidt. TV 2 har alene i kraft af brandet, nyhedsressourcer, salgsorganisation og markedsføringsstyrke en stærkere markedsplacering, end de nuværende kommercielle aktører, vurderer han. Men flere mediepolitiske initiativer efter årsskiftet kan ikke undgå at skærpe betingelserne for TV 2 og radioens nyudnævnte direktør - Jens Rohde. Kulturministeren bekræftede onsdag, at der ønskes flere landsdækkende FM-radioer i luften. Med andre ord, så er den omlægning af FM båndet, som TV 2s radiodirektør selv har bragt på den mediepolitiske agenda, fortsat på skinner. Brian Mikkelsen siger til MediaWatch: "Processen med replanlægningen skrider planmæssigt fremad, sådan som det også er beskrevet i medieforliget." I begyndelsen af 2007 varmes der således op under konkurrencen med en omlægning af FM og udbud af både landsdækkede FM- og DAB-kanaler. Kilder i branchen har spekuleret i, at politikerne ville tabe interessen for en replanlægning, efter TV 2 den 23. august købte radiokanalen, men det skal TV 2 altså ikke regne med. Med mindre TV 2 stiller sig tilfreds med en nulforretning, skal radioen indtage en markedslederposition og levere en kommerciel share på 30-35 procent. Radio100 FMs forretningsplan er på rette spor ifølge radioen selv. Radioen har i det nuværende marked en kommerciel share på 27 procent. De share-niveauer er næsten umulige at holde over flere år med skærpede konkurrenceforhold, når andre aktører gør deres entre, feks. Det Berlingske officin og MTG. TV 2 kan eventuelt håbe på, at andre private medieaktører slet ikke ønsker at erhverve flere radiostationer på FM, og ej heller tør satse på DAB, der nu er oppe på en husstandspenetration på 11 procent. Paradoksalt nok er det TV 2, der kan vise andre, at vejen er åben, mener Per Jauert: "Det er i sidste ende TV 2s evne til at trække lyttere fra DR-kanalerne og opnå den største andel af indtægterne på landsdækkende radioreklame, som får indflydelse på, om andre tør forsøge sig med eventuelle nye FM-kanaler," siger han. "På auktionen (over den ledige FM-frekvens, red.) virkede alle potentielle bydere, med undtagelse af MTG, helt passive. Et klart indicium på, at det kommercielle radiomarked er helt i bund. Man har brug for en stærk kommerciel markedsleder," siger Per Jauert. Per Jauert er ikke så stensikker på de politiske bevæggrunde. For problematikken for ministeren er, hvor mange kommercielle aktører, der er plads til på et indtil nu usikkert marked. Medieforskeren tør ikke gætte på, om regeringen vil beskytte TV 2 og Talpa, der har betalt dyrt for en sendetilladelse, eller om man vil lade markedskræfterne råde.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også