Aviser giver bloggere spalteplads

MediaWatch

Urban og Ekstra Bladet satser begge på at blive landets største netaviser med læsergenereret stof. Siden maj har over 500 læsere oprettet en blog på urbanblog.dk. Og i løbet af sommeren har læserne via Ekstra Bladets blogsystem EBblog.dk kunnet skrive direkte til de andre læsere. Nu får bloggerne så plads på forsiden af ekstrabladet.dk, samtidig med at avisen har oprettet et selvstændigt blad på nettet, læserbladet.dk. Urban blev 22. maj den første danske avis, der tilbød læserne at oprette blogs. Lige siden har avisen dagligt bragt en blog i avisen, og nu bliver læsernes plads udvidet i forbindelse med det nye Urban, der bliver lanceret 8. september. "Mulighederne er uendelige, når man blogger, og det er interessant for os at skabe en dialog mellem læsere og avis, så læseren involverer sig mere i avisen. Det giver en bedre og mere vedkommende avis for læserne," fortæller ansvarshavende chefredaktør Dorthe Carlsen. Flere nyheder er opstået fra blogs. Senest historien om de mange defekte batterier i bærbare pc'ere. Desuden kom afsløringen af grisefotoet i Muhammad-krisen også fra en blogger, der vidste, at han havde set det foto inden krisen. Det bedst kendte eksempel på en netavis med læsergenereret stof er Ohmynews.com. Siden begyndelsen i år 2000 er det sydkoreanske site vokset til at have 41.000 skrivende brugere, skriver eb.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også