Nettet overset front i aviskrigen

MediaWatch

De danske bladhuse opruster kraftigt på deres netaviser, der alle kan melde om imponerende læserfremgang. Magasinet eJour, der udgives af Danmarks Journalisthøjskole og koncentrerer sig netjournalistik, har ringet rundt til landets ti største netaviser. Og næsten alle steder melder man om nye tropper på redaktionen. Danmarks populæreste netavis bestyrer Ekstra Bladet, der har opnormeret eb.dk fra otte til 18 medarbejdere. Berlingske Tidende og Politiken går endnu mere radikalt til værks. De to aviser ansætter og flytter medarbejdere, så Politikens netavis går fra 9 til 29 medarbejdere, mens berlingske.dk ved årsskiftet vil have 20-25 ansatte mod fem i januar 2006. EJour hæfter sig i en række artikler ved, at nettet er en overset kampplads i aviskrigen, selv om netaviserne med 2,3 mio. unikke brugere pr. uge har overhalet papiraviserne indenom. Og fremgangen for netmedierne fortsætter. Ekstra Bladets netavis har således oplevet en læserfremgang på 35 pct. på et år, mens Berlingskes og Politikens netudgaver læses af omkring 25 pct. flere unikke brugere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også