Gratisaviser henter indtægter hos andre aviser

MediaWatch

Reklameindtægter til tv og online er ikke truet af nye gratisaviser, som hævdet af medieforsker, men tv skal til gengæld passe på online. Professor ved Copenhagen Business School, Anker Brink Lund, mener, at tv har problemer med at nå ud til den andel af befolkningen, som de lover annoncørerne i forbindelse med store introduktionskampagner. På den baggrund vurderer medieforskeren, at de tre nye gratisaviser kan være en rambuk for bladhusene i kampen om de annoncekroner, der de sidste 18 år er forsvundet til tv og netmedier. Anker Brink Lund tror, at gratisaviserne kan være med til at udvide den samlede annoncekage for printmedierne. Det er en misforståelse, mener Carat. "Tv som medie løser helt andre kendskabsmæssige opgaver. Gratisaviserne vil ikke tage markedsandele fra tv - og slet ikke online. Men de vil i kraft af de daglige udgivelser kunne tage andele fra lokalaviserne, hvor detailhandlen er storannoncører," siger kontaktdirektør Henrik Abraham, Carat, til Mediawatch, og estimerer at annoncekronerne til gratisaviserne i 95 procent af tilfældene vil komme fra andre trykte medier. Situationen er snarere omvendt, når det gælder online, som vil stjæle yderligere fra print. Specielt markedspladser som job, bolig, rejser, biler, etc., siger han. Hvis man endelig skal tale om at gøre indhug på konkurrerende mediekategorier, peger Henrik Abraham på, at online vil stjæle indtægter fra tv. Tv i Danmark kan miste indtægter, men mest fordi mediet er ved at have udsolgt, og priserne derfor vil stige. "Det er bare ikke gratisaviserne, der er alternativet, men derimod online, der kan tiltrække den taktiske annoncør," siger han og henviser til bilbranchens nye annoncestrategier, der i høj grad udnytter internettet. Af samme årsag har MTG og SBS TV bebudet kraftig online oprustning i efteråret med tv indhold på nyudviklede sites.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også