MediaWatch

10 år: DR2 brandet har det rigtig godt

DR2 fylder ti år, hvor det er lykkedes for DR at skabe et markant mediebrand, uden at være mainstream og behagesyg. DR2 fylder ti år på onsdag. For ti år siden kunne 48 procent modtage DR2 – nu er det 81 procent. DR2 har en share i primetime (17.00-23.00) på 5,7 procent – mod 1,6 procent i 1996. Det skyldes både den stigende penetration og stigende sening. Medieforsker Henrik Søndergaard siger til Søndagsavisen, at undersøgelser viser, at DR2 er et stærkt brand, og at kanalen fortsat kan regne med at stå stærkt, når den havner i konkurrence med flere kanaler i DTT sendenettet, ligesom den gør i dag i multikanal universer som TDC Kabel TV. DR2 blev lanceret i 1996, uden at licensen steg. DR producerede ganske enkelt en hel ekstra kanal, men uden at opkræve flere penge. Den øvelse i effektivisering fik Christian Nissen behørig kredit for. Licensmidlerne blev blandt andet investeret i tv-programmer med fordybelse og i satireprogrammer, der i høj grad har opbygget brandet. Det er vellykket, at DR2 kan tiltrække de helt unge til f.eks. "Drengene fra Angora" og ældre til f.eks. stille historieprogrammer og langsomme nyheder, finder medieforskeren. DR2 står også for rene tv-nyskabelser, som Jersild og Spin og Smagsdommerne, og i den senere tid er det topbrandet Clement Kjersgaard, der især tegner kanalen. DR2 er løbende blevet kritiseret for at være parkeringsplads for den ægte public service programmering. Den sætter af rene markedshensyn Danmark Radio i stand til at friholde DR1s primetime for det smalle. DR TV står samlet set mere robust, målt på share, med mainstream tv mellem 19-23.00 på DR1. En af kanalens andre stærke brands, værten Adrian Hughes, er ikke helt uenig. Han siger, at den største kvalitet ved DR2 er den pluralisme, den har tilført hele Danmark Radio. DR2 betyder, at der nu er plads til programmer for både de brede og smalle målgrupper.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs