Nyhedsavisen får lørdagen for sig selv

MediaWatch

Nyhedsavisen udkommer fredag 6. oktober og bliver foreløbig den eneste gratisavis med en lørdagsudgave. Med Nyhedsavisens seks-om-ugen plan rammes morgenaviserne på en lukrativ weekend-dag, og i forhold til de øvrige gratisaviser har man en konkurrentfri dag, skriver Markedsføring. Adm. direktør i Nyhedsavisen, Morten Nissen Nielsen, siger til Markedsføring, at planen hele tiden har været at udkomme om lørdagen, fordi det er med til at sikre læserne et ordentligt tilhørsforhold til avisen. Hos Mediabroker undrer adm. direktør Peter Ottesen sig over, at hverken Dato eller 24timer udgives om lørdagen. Lørdag ligger højere i oplag og læsertal end hverdagene. Aviserne har i 20 år opprioriteret dækningen om lørdagen, hvor læserne har bedre tid end torsdag og fredag. Desuden orienterer læserne sig i avisen, inden de køber ind, påpeger Peter Ottesen. Nyhedsavisen salgsdirektør, Rene Slatenach, præsenterede ved avisens konference på Det Kongelige Bibliotek en læsertalsgaranti på én million læsere for hver større indrykning. Hvis ikke det lykkes vil avisen efterlevere læserne og give 33 procent oveni. Peter Ottesen siger dog, at hvis der er noget, der er usikkert for de nye aviser, så er det, hvad de får af læsere. Men læsertalsgarantien er fin, fordi den giver en sikkerhed for annoncørerne, understreger han. Det er dog lidt af en udfordring for Nyhedsavisen, at de først udkommer den 6. oktober. Dermed kommer læsertallene ikke med i 4. kvartal. Der kommer først en officiel indikation den 1. marts, og de officielle læsertal er først klar den 1. august. Der vil komme mange læsertal inden da, siger Peter Ottesen, men de er så bare ikke de officielle tal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også