TV 2 fik landsdækkende radiokanal

MediaWatch

Det bliver TV 2, der skal drive landets eneste næsten fuldt landsdækkende kommercielle radiokanal på FM. Det blev afgjort på en auktion i København her til aften. Radiokoncessionen gik for 23 millioner kr., og det betyder, at TV 2 hvert år i otte år skal aflevere 23 millioner kr. til staten. MTG fulgte med længst i budrunden, men steg af ved 22 millioner kr. Radiokanalen kan modtages af 84 procent af befolkningen. Det Berlingske Officin, SBS Radio og Talpa Radio var tilmeldt, men bød ikke. Det var forudset af mediabureauer, at et stærkt, veletableret medieselskab ville løbe med koncessionen, fordi et etableret selskab har bedre forudsætninger for at få økonomi i driften, og derfor kunne tillade sig at byde højest. Da Sky Radio erhvervede samme sendelicens i juni 2003, gik koncessionen for 54 millioner. Det lykkedes ikke Sky Radio at få økonomi i radiodriften med en fast årlig post på budgettet på 54 millioner. Radios andel af annonceomsætningen voksede kun langsomt, og samtidig nåede Sky Radios lytterandel aldrig det nødvendige niveau for en landsdækkende radiostation. Sky Radio stoppede udsendelserne i november 2005, og har indledt et juridisk slagsmål med den danske stat.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også