Damage control: Nyhedsavisen skal på gaden snarest

MediaWatch

Mediestøj om Nyhedsavisen skabte utryghed på annoncemarkedet, men skaden er begrænset, hvis der snart udkommer en avis, mener bureauer. Hvad enten optimisterne eller pessimisterne har ret om Nyhedsavisens fremtid, var torsdagens mediestorm ubehagelig støj på linjen for avisens medarbejdere – ikke mindst i annonceafdelingen. Nyheden om, at islændingene vil invitere andre investorer ind i et nyt investeringsselskab bag Nyhedsavisen, og at Dagsbrún kun vil skyde 50 millioner kroner ind i projektet skabte uro på mediemarkedet Det kom frem, at der i alt er 350 millioner kroner til avisens lancering i Danmark, men det stadig er meget lidt, hvis avisen ikke får solgt nogle annoncer i en fart, fremhæver administrerende direktør i Mediacom, Ulrik Falkner Thagesen. Han oplyser, at det skønsmæssigt koster én million om dagen at drive avisen. Avisens annoncesalg tabte troværdighed og måske terræn i kølvandet på torsdagens uklarheder, hvor medieforskere ligefrem mente, at avisen aldrig udkommer. Deres kommentarer blev hurtigt viderebragt af Nyhedsavisens konkurrenter. OMDs Trading Director Claes Braagaard er ikke sikker på, at avisens salgsafdeling kan gøre ret meget for at reparere skaden. "Det eneste, de reelt kan gøre, er at få avisen på gaden hurtigst muligt for at skabe ro og modbevise alle påstandene om, at avisen ikke kommer," siger Claes Braagaard til MediaWatch. Media Research Director Malene Birkebæk fra Carat mener også, at salgsafdelingens bedste strategi er, at Nyhedsavisen hurtigt giver annoncemarkedet troen tilbage på, at den udkommer. "Det er klart, at jo længere Nyhedsavisen venter med at lancere og venter med at melde en dato ud, jo flere kampagner for efteråret bliver planlagt og forhandlet, og jo større chance har Dato og 24timer for at slebet deres produkter til og få styr på det praktiske omkring udgivelserne," siger hun til MediaWatch. Hun tilføjer dog, at Nyhedsavisen ikke mister ordrer, for så længe der ikke eksisterer et produkt, kan annoncørerne ikke købe noget. Hun peger også på, at de andre nye aktører på markedet også skal vise noget - ikke kun at de har et produkt, men også at de kan få det distribueret. Mediacoms Ulrik Thagesen oplyser overfor Ritzau, at mange annoncører har ringet til Mediacom for at få en afklaring på situationen. Det er meget følsomt, når man er en helt ny aktør på markedet, siger Ulrik Falkner Thagesen. MediaWatch har søgt en kommentar fra Nyhedsavisens direktør Morten Nissen Nielsen, men det er ikke lykkedes før deadline.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også