Berlingskes gratisavis på gaden onsdag

MediaWatch

Den nye gratisavis fra Berlingske-koncernen 'Dato' bliver uddelt på gader og stræder i morgen. Torsdag starter husstandsomdelingen. Berlingskes præsenterede det nye medie på et pressemøde tirsdag, og her blev det afsløret, at Dato fra starten vil udkomme i København og Århus, og at den nye avis hurtigt skal matche konkurrenterne 24timer og Nyhedsavisen forventede startoplag på 500.000. I København skal Bladkompagniet stå for distributionen, mens Jyllands-Postens distributionsselskab JP Distribution skal omdele avisen i Århus. Trykning klares internt i Berlingske-koncernen. Dato skal ligge klar på dørmåtten hos modtagerne alle ugens hverdage senest klokken 7 om morgenen og vil ligesom trafikaviserne Urban og MetroXpress have karakter af en hurtig nyhedsopdatering, der på ti minutter skal "klæde læseren på til dagen," som den kommende koncerndirektør i Det Berlingske Officin Lasse Bolander udtrykte det. Bolander erkender, at opstarten har været noget hektisk. Men det har været afgørende at komme først. "Vi ved at mediepræferencer dannes hurtigt, og derfor har det været vigtigt at lancere avisen så hurtigt som muligt," siger Lasse Bolander. Berlingske regner med at bruge "et trecifret millionbeløb" på Dato i år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også