Nordjyske vil vinde aviskrig på lokalkendskab

MediaWatch

Hvis de tre hustandsomdelte gratisaviser i Aalborg skal konkurrere på råstyrke, så taber Nordjyske Medier kampen, siger direktør Per Lyngby. Nordjyske Mediers nye husstandsomdelte avis Centrum Aften udkom i dag i 65.000 eksemplarer og kom dermed konkurrenterne Nyhedsavisen og 24timer i forkøbet som den første husstandsomdelte gratisavis i Aalborg. Adm. direktør i mediekoncernen og ansvarshavende chefredaktør for den nye avis Per Lyngby siger mandag eftermiddag til Mediawatch, at distributionen, som har været en af de tunge opgaver for avisen, er gået som den skal. "Det er indtil videre gået godt. Men vi skal selvfølgelig kunne levere varen hver gang over en lang periode, før vi kan sige, at starten har været god," siger han. Centrum Aften skal forsøge at ramme en målgruppe i alderen 25-45 år, som er kendetegnet ved knaphed på tid og et stort forbrug af kultur- og fritidstilbud. Per Lyngby har endnu ingen klar fornemmelse af, hvordan den købestærke målgruppe har taget imod avisen. Men han stoler på, at Nordjyske Medier med sin mangeårige erfaring ved, hvad nordjyderne gider at læse om. "Jeg er spændt på, om vi rammer målgruppen. Men jeg tror, det er gået godt. Vi har meget viden om, hvad det er, den gruppe læsere gerne vil have. De vil gerne have lokale nyheder, der er mere livsstils- og kulturelt orienteret. Men det er også mennesker, der interesserer sig for hvad, der foregår udenfor," siger Per Lyngby. Når både Nyhedsavisen og 24timer om kort tid også ryger ind ad aalborgensernes brevkasser bliver konkurrencen om læsere og annoncer hård. Men Per Lyngby tror ikke, at hverken JP/Politikens Hus eller Dagsbrun vil slide sig selv op på Aalborg. "Når 24timer og Nyhedsavisen kommer til Aalborg er det kun en del af deres forretning, og jeg tror 90 procent af deres deres energi vil gå til kampen om hovedstadsområdet. Så for dem er det marginalt, hvad de bruger af kræfter her," siger Per Lyngby. Men hvis de to mediehuse vil konkurrere på råstyrke, bliver Centrum Aften sorteper, lyder hans vurdering. Men Nordjyske har en kæmpe fordel i logistik, stordrift og lokalkendskab, påpeger han. "De kan til enhver tid vinde, fordi de er større end os. Men man skal også huske, at det her er vores hjemmebane, så vi kan nemt organisere os. Vi er jo en integreret medievirksomhed, der altid har folk på arbejde, der leverer indhold til flere medier. Derfor kan vi holde omkostningerne nede," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også