Fremtid for rene online audio brands

MediaWatch

De gamle FM brands står overfor en alvorlig udfordring fra online lytning, uanset hvor dygtige de er til at skabe en online-tilstedeværelse. Folk, der lytter radio online, er ikke videre interesseret i det, de i forvejen kan finde på FM. De søger det unikke. Det vil sige rene online radioer, tilsat smagsprøver på FM radioer, de ikke kan modtage, hvor de bor, f. eks. fra nabolande, andre byer, osv. Det viser en ny rapport fra "hear 2,0", der er en audio strategisk virksomhed i San Diego, USA. I undersøgelsen siger 43 procent, at de lytter til internettet eller streaming radio. Men kun 26 procent lytter til online-versioner af de FM/AM radioer, der er i deres eget marked. 22 procent bruger FM radiostationer, der ligger i andre byer og stater i USA. Oversat til danske forhold betyder det, at en borger i Storkøbenhavn, der øger radioforbruget online, næsten helt svigter P3 og Radio100 FMs online-versioner til fordel for radiostationer i Stockholm og New York eller rene webradioer af alle genrer og nationaliteter. Den problematik foregriber DR Radio allerede ved at lancere adskillige rene online brands, hvoraf nogle samtidig findes på DAB. Online radio kan udvikle sig til en interessant kommerciel platform for de helt unge segmenter. Den amerikanske undersøgelse viser, at hele 60 procent af teenagerne lytter til online radio, mens 50 procent af de 18-24 årige gør det. Når kun 26 procent af netradiolytningen sker på FM brands, står FM radio med lidt af en udfordring, mener radiokommentar Jan Holm fra Radionet. "Musik vil ikke være et salgsparameter fremover. Lige meget hvor mainstream eller bizar ens smag måtte være, kan man finde den helt rigtige station på stream," siger Jan Holm til MediaWatch. Jan Holm estimerer, at der i dag er ca. 200.000 streams på verdensplan. Der findes også helt personlige løsninger som http://www.pandora.com/ & http://www.last.fm/ "I sin nuværende form har danske FM radiostationer ikke råd til at miste 50 procent af sin lytning, men jeg kan være bange for, at det vil ske inden 2016. Antallet at radiolyttere vil formentligt være stabilt, men FM radios share vil falde drastisk," spår Jan Holm. Gallups lytterdata viser jævnt faldende lyttetid til FM radio blandt teenagers fra 2001 til 2006. Især til kommerciel radio. Mark Ramsey, direktør for hear 2.0, kommenterer undersøgelsen overfor nyhedssitet Media Life. "Det overrasker mig, at de stærke FM radiostationer står svagere, når de er i online universet. FM radio (i USA red.) bør ikke være bekymret, men snarere opmærksom. Og de skal i hvert fald sikre sig, at de er online med deres programmer, og huske på, at godt indhold altid er vejen til lyttere, uanset hvordan der lyttes."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også