Gode råd om teleselskabernes medie entré

MediaWatch

Udvælg de rette genrer, pris og form, når der lanceres videoindhold på mobilen. Det råd fra brancheekspert følger 3. Der er ingen naturlov, der siger, at tv har en strålende fremtid på små skærme. Video på mobilen eller iPod'en er i hvert fald ikke en succes i USA, viser en undersøgelse fra Knowledge Networks. 50 procent af dem som abonnerer på en videotjeneste til deres telefon, bruger ikke tjenesten. Blandt iPod-ejerne er det 30 procent som ikke udnytter videomuligheden. MediaWatch har bedt brancheiagttager og chefredaktør John G. Pedersen, Mobilsiden.dk, om nogle bud på, hvorledes tv/video på mobilen kan blive en succes i Danmark - specifikt hvilke genrer og i hvilken form, der vil fungere på en lille enhed. "Video og tv kan kun fungere på mobilen, hvis det er kort. Det vil sige max. halvandet minut. Man skal ikke tro, at brugerne gider sidde og se film, serier og den slags," siger John G. Pedersen. Tv/video-indhold til mobilbrugerne skal være paketteret, så det passer til mediet, i lighed med parketting til internettet, men endnu kortere. Det skal være tilgængeligt og overskueligt, f.eks. bør en nyhedsudsendelse udbydes i enkelte indslag, således man kan udvælge det, som har interesse. "Brugerne skal altså så at sige "snacke" i tv-indslag, ligesom de "snacker" chips af en pose," siger han. Endelig mener John G. Pedersen, at man skal være realistisk og huske, at de små skærme i sig selv sætter en naturlig begrænsning for, hvad der er værd at vise. John G. Pedersen vurderer, at egnede genrer f.eks. er nyheder i korte klip, mål fra topkampe i fodbold og andre korte sportshøjdepunkter, komedieindslag, musikvideoer og pornografi. "Derimod frarådes det at lancere f.eks. film, serier, nyheder og sport i lange stræk - uden mulighed for at vælge dét, der har interesse," lyder hans råd. Succes afhænger også af pris på datatrafik, påpeger han. Hvis brugerne fortsat skal betale 10 kr. pr. megabyte, så bliver de hurtigt fattige. Generelt bør indhold være gratis, lige som det er på internettet. Med mindre det har en helt unik målgruppe, og det er et produkt, målgruppen ikke kan hente andre steder. John G. Pedersens opsummering lyder, at indholdet som tilbydes skal være unikt. Indholdet skal være gratis. Indholdet skal komme hurtigt og uden fejl, og prisen på datatrafik skal ned. Hos 3 er man helt enig i, at folk ikke gider se en hel spillefilm på deres mobiltelefoner. "Fremtiden for tv- og video-streaming er indhold, der er designet specielt til telefoner. Og det handler ganske rigtigt om at tilbyde noget, som brugerne synes har værdi for dem," siger pressechef Stine Green Paulsen, 3, til MediaWatch. Hun fremhæver 3s live streaming af Tour de France på mobilen via TV 2. "Siden vi åbnede for livestreaming af Tour de France, er salget af vores TV 2-pakke fordoblet. I stedet for at være bundet til tv'et en varm sommer, kan man tage mobilen med på stranden eller i sommerhuset og se højdepunkterne der." Det kan brugerne se værdi i, mener 3, der lover meget mere indhold af den type.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også