Tv-meter skal måle toiletbesøg

MediaWatch

Det kan nedsætte tv-selskabernes varelagre i USA, når Nielsen Media Research forædler tv-målingerne. Intet behov i Danmark, siger bureauer. Nielsen Media Research står for at levere seertal for de nationale amerikanske tv-kanaler via et tv-meter. Tv-metrene skal nu ifølge The Wall Street Journal suppleres med en boks, der registrerer om tv-seerene bliver siddende foran skærmen i reklamepauserne, eller i stedet forlader skærmen og f.eks. går på toilettet eller sætter vand over til kaffe. I dag registreres der kun frafald, når personen skifter til en anden kanal under reklamerne, eller slukker. Det forventes, at de nye målinger vil sænke mængden af seere til reklamerne, og dermed formindske tv-selskabernes varelagre af ratings - og således også deres indtjening. I Danmark registrerer Gallup allerede frafaldet, når seerne f.eks. går på toilettet. På Tv Meter fjernbetjeningen skal seere klikke sig ud, når de forlader rummet. Der kræver selvjustits, hvorfor Gallup løbende tjekker brugernes adfærd i panelet. Udviser en husstand ulogisk tv-adfærd, undersøges sagen. Sker det for ofte, bliver husstanden skiftet ud. "Der er ikke behov for endnu en måleboks i Danmark, da Gallup allerede følger udviklingen nøje, men selvfølgelig vil det være rart med et lille kamera, så vi kunne se om folk nu rent faktisk også ser tv, eller om de bare stirrer ud i luften," siger Trading Director Claes Braagaard, OMD, til MediaWatch. Claes Bragaard finder, at behovet for mere nøjagtige målemetoder er langt mere påkrævet hos andre mediekategorier, for tv-mediet er ifølge OMD det mest veldokumenterede medie overhovedet. Broadcast Director Flemming Jensen fra Mediaedge:cia er enig i, at de målinger af tv-forbruget, som i dag leveres af Gallup, fuldt ud lever op til branchens behov. Nielsen Media Research i USA vil begynde de nye målinger i november. I første omgang udelukkende på det amerikanske marked.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også