Nye krav og normer i avisbranchen

MediaWatch

Salget af Orkla Media betyder, at en meget stor mediekoncentration i Danmark får ny ejere - og måske ny kultur og retning. Det handler ikke kun om avisen, Berlingske Tidende. Orkla er Nordens femtestørste medievirksomhed. Den omfatter alt fra landsdækkende dagblade, regional- og lokalaviser samt ugeblade til webmedier, lokalradio og –tv, trykkeri og direct marketing-aktiviteter. Den væsentligste bid af mediekagen er Det Berlingske Officin, som udgør 46 procent af den samlede omsætning på omkring ni mia. kr. Berlingske Officin udgøres af Berlingske Tidende, BT, Weekendavisen, Erhvervsbladet, Berlingske Lokalaviser og Urban. Desuden ejer officinet knap 92 procent af Århus Stiftstidende og delejerskaber af blandt andet JydskeVestkysten, Kristeligt Dagblad, De Bergske Blade og Ritzaus Bureau. Mecoms øverste chef, David Montgomery – den kommende ejer af hele Berlingskes avisportefølje - er helt klar over, at man havner midt i en hård aviskrig. Men han er klar til kamp mod islændingene, og der er sat penge af til slaget. Han oplyser også, ifølge Jyllands-Posten, at Mecoms ingen intentioner har om at sælge eller lukke danske aviser. Koncerndirektør Lasse Bolander, Det Berlingske Hus, er sikker på, at virksomheden kan rationaliseres. Han forventer, ifølge Politiken, at nye tider vil føre til konstant søgning efter mulige effektiviseringer og centraliseringer i de næste fem-ti år. MetroXpress' direktør Søren Riis tror, Berlingske-koncernen får travlt, og det kan risikere at flytte deres fokus fra den kommende konkurrence på avismarkedet. Om travlheden vil skyldes, at de skal skære til, eller udvikle og ekspandere, ved han ikke. "Det får ingen indflydelse på den strategi og de planer, som metroXpress har og vil følge i tiden fremover," siger direktør Søren Riis til MediaWatch Senioranalytiker Henrik Schultz fra Danske Equities påpeger, at nye store afkastkrav, som dem der nu kommer til Berlingske, også vil gælde i resten af avisbranchen. I Børsen siger han, at JP/Politikens Hus ikke vil kunne drives væsentligt anderledes end konkurrenten. Han bakkes op af professor og medieforsker ved Copenhagen Business School (CBS), Anker Brink Lund, som siger, at de nye "normer vil smitte af i resten af medieverden". Direktør Mads Dahl Andersen, Søndagsavisen, ser optimistisk på avisudviklingen. Han er selv interesseret i at overtage Berlingske Tidendes gratisaviser, såfremt de bliver solgt af den nye ejer. Mads Dahl Andersen mener nu ikke, at Søndagsvisen er så sårbar som dagbladene, fordi avisen kun udkommer en enkelt gang om ugen, og kun har annonceindtægter, mens dagbladende også har abonnementsindtægter. Dagbladene bliver ramt på begge dele. Det kan meget vel ændre branchen, spår han, og forudser konsolideringer. Professor Anker Brink Lund, CBS, spår også, at avismarkedet står med en potentiel kulturkonflikt, fordi Mecoms erfaringer på bladmarkedet primært fra England og Tyskland. Populært sagt, så tjener bladhusene i Norden penge for at kunne udgive aviser. I Tyskland og England udgiver de aviser for at tjene penge, siger Anker Brink Lund i Politiken,

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også