DR lavede skjult reklame for Apple

MediaWatch

Det var skjult reklame, da DR bragte spot, hvor ordet "Ipod" blev nævnt flere gange, fastslår Radio- og tv-nævnet. Radio- og tv-nævnet valgte selv at tage sagen op, efter at aviser havde omtalt spottene, og eksperter havde udtalt, at de var skjult reklame for firmaet Apples produkter. Og det mener nævnet altså også. Afgørelse bygger på en udtalelse fra Dansk Sprognævn, der understreger, at ordet "Ipod" ikke kan bruges som en generel betegnelse for mp3-afspillere. DRs henvisninger til Ipod kan ifølge sprognævnet give seerne og lytterne det indtryk, at det kun er denne afspiller, der kan afspille DRs podcasts, og at spottene derfor kan tilskynde seerne til at anskaffe sig en Ipod. Radio- og tv-nævnet har dog ved samme lejlighed anerkendt DRs brug af ordet "podcast", fordi Dansk Sprognævn konkluderer, at ordet er en almen betegnelse for en metode til at distribuere lyd og levende billeder via internettet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også