Paraboler under pres fra udbygget DTT sendenet

MediaWatch

Det jordbaserede digitale sendenet vil true Viasat og Canal Digitals abonnementsalg og udløse priskrig på tv, forudser medieprofessor. Frands Mortensen, Århus Universitet, vurderer, at DTT kan blive en stærk konkurrent til parabolen, fordi kanalantallet kommer op, hvor langt de fleste husstande synes, at tv-behovet bliver dækket ind i. Han mener, at danskerne ikke vil kunne se pointen i at investere i en parabol, hvis prisen er højere end for adgang til DTT. På den baggrund vurderer Frands Mortensen i Berlingske Tidende, at Canal Digital og Viasat vil tabe mange af de danske kunder, men han vil ikke sætte tal på. Til gengæld er han sikker på, at priskrigene bliver mere aggressive. Canal Digital ser ikke DTT som en trussel, men som en ny mulighed. Selskabets direktør Jens Arnesen siger til MediaWatch, at strategien er at deltage i DTT og bidrage til platformen med den erfaring, man har inden for afsætning, teknologi, kundehåndtering og logistik. "Jeg tror, DTT kan blive en succes, ikke bare i konkurrence med, men også set som merværdiskabende supplement til de øvrige tv-platforme. Men det er uhyre vigtigt, at der skabes en klar vision for, hvad man vil med DTT og hvilken merværdi DTT skal bidrage med," siger direktør Jens Arensen, Canal Digital, til MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også