Telia forhandler med flere indholdsleverandører

MediaWatch

Telia erkender og accepterer, at udviklingen af mobilt medieindhold går langsomt, og at selskabet er i dialog med nye indholdsleverandører. "Det er en ny platform, som kunderne skal vende sig til, og det går i det forventede tempo," siger Søren Krogh-Nielsen, direktør for Product Management, Telia, til MediaWatch. Telia forventede først på året, at 2006 ville bliver et vendepunkt for medieindhold på mobilen. Man vurderede, at de store tv-selskaber og andre medieselskaber i år ville kunne opleves som indholdsleverandører på samtlige mobile platforme. Telia vurderede også, at brugerne ville få tilbudt programindhold som nyheder, vejret og sport, men også regulær underholdning, som f.eks. musikvideoer, via streaming. "Vi har de samme ambitioner som ved indgangen til året," siger Søren Krogh-Nielsen. Der kommer således løbende nye tiltag til, påpeger han. Telia har introduceret ny musik og events som følges op af et mobilt site; f.eks. http://nikjay.web2move.com, og Robbie Williams på surfport. Der er VM fodbold på en række mobile sites som viser resultater og nyheder, og dette kommer også til at ske med sport events som Tour de France. Ringetoner har fået en højere kvalitet og kommer nu som MP3 filer, og filmpremierer følges op af nye højkvalitets mobilspil. Søren Krogh-Nielsen vil ikke oplyse, hvor mange af Telias nuværende abonnenter, der kan benytte medieindhold på deres mobil, men han fastslår, "at det absolut ikke er nok." Søren Krogh-Nielsen erkender, at man ikke kan opdrage mediebrugere til at synes, at mobilen er interessant til mediebrug, selv i de situationer hvor de er mest modtagelige, f.eks. når de har 15 minutter, mens de venter på toget. "Vi kan ikke opdrage brugerne, men vi kan sikre, at vi med interessante services lærer dem, at de får værdi ud af det mobile indhold." Telia håber, at man inden året er omme kan præsentere sine abonnenter for to-tre nye tiltag med særlig interessant indhold, der vækker opmærksomhed. Men heller ikke Telia ved, hvad præcis det er. "Vi er i dialog samarbejdspartnere inden for mediegenrerne nyheder, sport m.m., men det er for tidligt at indikere hvem," siger Telias Product Management. Telia forventer fortsat, at den lidt mere voksne mobilbruger over 25 år i 2006 for alvor vil bruge mobile indholdstjenester. Ikke for at købe ringetoner og downloade billeder, men for at læse e-mails, nyheder, sportsresultater, få trafikmeldinger og søge efter informationer på det mobile internet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også