Bureauanalyse vækker forundring

MediaWatch

Alarmerende analyser af danskernes holdninger til tv-reklamer dukker op en gang om året, og blev endnu gang skudt ned af rå data fra Gallup. Danskerne er trætte af tv- og radioreklamer og foretrækker reklamer på internettet frem for i radio/tv, viser en analyse fra mediabureauet MindShare. Undersøgelsen viser, at danskerne i stigende grad bliver irriterede over reklamerne. Mens reklamer på tv i 2004 fik 57,5 procent af alle danskere mellem 12-59 år til at reagere negativt, er det nu 65 procent, som svarer, at reklamer i tv irriterer dem stort set hver eneste gang. Martin Rasmussen, administrerende direktør for MindShare, konkluderer, at tv og radio oplever bagsiden af det stigende reklamepres. Omvendt er det gået for reklamer på internettet, der nu for første gang irriterer forbrugerne mindre end reklamer i radio/tv. I 2004 svarede 77,3 procent af de adspurgte, at reklamer på internettet irriterer dem stort set hver eneste gang. I dag er det tal nede på 59,2 procent. Analyser i den genre dukker regelmæssigt op i medierne. Det plejer at være TV3, men denne gang reagerede TV 2 først. TV 2s nye analysedirektør er uimponeret - og en smule forbløffet - over, at et bureau præsenterer mediemarkedet for den type fortolkninger. Analysedirektør Majbritt Krogh påpeger, at reklamer altid har været et svært emne at spørge ind til. Erfaringen gennem de seneste ti år er, at folks holdninger til tv-reklame ofte er mere negativ, end den faktiske adfærd viser. "Det svarer lidt til at spørge folk, om de får nok i løn. Her vil de fleste nok svare nej ud fra betragtningen om, at de gerne vil have højere løn, selv om de egentligt er relativt tilfredse. På samme måde er der færre, som siger, at de læser eller køber ugeblade, end der faktisk er tale om. Det kan skyldes, at vi ofte har forventninger til, hvad vi bør mene om bestemte emner, og at der derfor er forskel på, hvad vi bør og gør," siger hun. I Mindshares undersøgelse svarer 72,8 procent af de adspurgte, at de altid skifter kanal, når der er reklamer. Dette tal harmonerer ikke med de officielle Gallup-målinger, som viser, at der på TV 2 er et gennemsnitligt reklamefrafald på knap 15 procent. Ingen tv-kanaler har i realiteten et frafald, som tilnærmelsesvist nærmer sig de 72,8 procent fra Mindshares undersøgelse, oplyser Majbritt Krogh, der også påpeger, at der ingen tendenser er til øget reklametræthed på TV 2. Gennem de seneste fem år har frafaldet på TV 2s reklameblokke ligget stabilt på cirka 15 procent. Direktør Martin Rasmussen, Mindshare, siger til MediaWatch, at bureauets analyser af folks holdninger til reklame har været gennemført siden 2003. "For os er det vigtigt at kende til reklamemiljøet fra modtagerens synspunkt. Og særligt omkring modtagelighed samt eventuelle barrierer. Det er udviklingen og tendenserne som er interessante".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også